Battlefield 5 presenteras fredagen den 6:e maj och ska vi tro medarbetare på DICE blir det något alldeles extra – samtidigt som nya Call of Duty sågas.

Striden mellan actionliren Call of Duty och Battlefield har pågått i flera år och debatten mellan spelare och fans har späts på av medarbetare från de både lägren. Inför lanseringen av Call of Duty Infinte Warfare och Battlefield 5 är det precis som vanligt och bara timmar efter förhandsvisningen av nya Call of Duty börjar gliringarna hagla.

Läs även: Battlefield 5 premiärvisas samma dag som Nvidias GTX 1080-event

Svenska spelstudion Dice har flera frispråkiga medarbetare och en av dem som delgett sina åsikter är Roland Smedberg som sågar Infinite Warfares grafik och renderade actionsekvenser. Mer specifikt påpekade Smedberg att han inte var imponerad av spelets hantering av ljuseffekter och djupeffekter.

“Ser ut som en 10 år gammal speltitel”

När Twitter-anhängare påpekade att man hoppades på bättre upplevelse under fredagens Battlefield-premiär var svaret från Smedberg talande för utvecklarnas självförtroende.

Smedberg var dock inte den enda från Dice som gav Call of Duty-trailern hård kritik. Medarbetaren Randy Evans skrev att han tyckte spelet såg ut som en 10 år gammal titel och med tanke på att Evans, precis som Smedberg, arbetar på trailern för Battlefield 5 är det minst sagt vågade ordval inför fredagens event.

Fajten mellan Battlefield 5 och Call of Duty Infinte Warfare lär fortlöpa en lång tid framöver men på fredag bör vi få en bättre känsla för vilken av titlarna som ligger bäst till i förhandssnacket. Svenska Dice verkar i alla fall säkra på sin sak och har börjat sticka ut nacken ordentligt redan innan sin första officiella presentation.

Omoget eller kul
Är det roligt eller bara onödigt med trashtalk mellan spelutvecklare?

Lägsta pris på Prisjakt.nu

Subscribe
Notifiera vid
1 Comment
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
Jaggen
Jaggen
8 Årtal sedan

Det vore ju närmast fantastiskt om någon av spelmakarna kunde presentera någon form av landslideutveckling på de tråkigare områdena. Hitreg, serverstabilitet, fusk etc är ju något som blivit mer och mer relevant att lösa även om det är extremt svårt. Men det lär väl bli som vanligt, en orgie i nya grafiska effekter och förbättrad spelfysik etc, något som är avgörande i single player kanske, men inte är riktigt lika viktigt i Multiplayer. Men som sagt, det är väl tråkiga områden, så vi är nog fast vid PunkBuster, FairFight och något undermåliga extrapoleringsalgoritmer även framöver, trots att det är två… Läs hela »