Idag hittar du virtuellt eller “äkta” surroundljud i mängder med headset – men det innebär inte att du kan vänta dig någon hemmabiokänsla.

Virtuellt surroundljud är något som är väldigt förekommande, framförallt under den senaste tiden då majoriteten av alla företag har en mjukvara anpassad för sina produkter. Det finns många ordkombinationer för mer eller mindre samma sak, vare sig det står Dolby, DTS eller Virtual Surround på kartongen så är det olika algoritmer som försöker skapa en surroundkänsla med vanligt stereoljud.

Skillnaden mellan dessa är företagen som står bakom, och de flesta känner nog igen både Dolby och DTS, två giganter som är väldigt populära inom hemmabioljud och biografer. Det finns ännu fler men dessa två står för den överväldigande majoriteten av teknikerna på marknaden idag.

Algoritmer för att lura örat

Algoritmerna som används analyserar ljudet, oftast då från en stereosignal. Sen appliceras det bland annat artificiella fördröjningar, eko och ändrade volymnivåer för att anpassa ljudet så det ska kännas som om man får bättre rumskänsla. Teorin är att det ska skapa en virtuell runt dig från vilken ljudet ska få illusionen av att komma ifrån.

I praktiken fungerar det oerhört sällan, och ingen av alla de modeller vi har testat i vår headsetguide imponerar med med virtuellt surroundljud aktiverat. Det största problemet som alltid dyker upp är att ljudkvalitén blir diffus och otydlig. I vissa spel fungerar det någorlunda bra, men det känns verkligen som man lyssnar på någonting artificiellt, inte naturligt. Människan har bara två öron och placerar man headset så pass nära kommer det vara oerhört svårt att skapa något som ska kännas som ett omslutande surroundljud. Detta inkluderar även “äkta” 7.1-headset, där högtalarelementen helt enkelt är för små för att få ut vettigt ljud.

Väldigt många spel som lanserats de senaste fem åren och framåt har blivit bättre och bättre på ljuddesign. Vissa spel står ut mer än andra, bara för att ta några exempel kan vi nämna Battlefield-serien och Elite Dangerous, eller mer traditionella e-sportspel som Counter Strike: Global Offensive. Ljudteknikerna bakom dessa spelen har lagt mycket energi på att få en ljudkänsla och upplevelse anpassad för stereoljud. När ljuddesignen är så pass bra kommer det mer eller mindre alltid bli sämre av att introducera virtuellt surroundljud i det hela.

Minimal nytta i praktiken

Surroundljud när man pratar om hemmabio är en helt annan fråga, då det finns fler fysiska högtalarelement att tillgå. Men framförallt är elementen betydligt större och kan få luften att röra sig på ett helt annat sätt. Det är simuleringen av detta genom headset som är svår.

Virtuellt surround som funktion är egentligen fortfarande ett stort frågetecken. Är det egentligen nödvändigt att ha med det alls idag? Fler och fler företag introducerar detta med sina nya produkter, men frågan är om detta görs för att faktiskt bidra med något mervärde eller bara för att det helt enkelt är något som ökar försäljningen då det står för förpackningen.


Den här artikeln är en del av Nordichardwares Headsetbonanza, två temaveckor under maj månad då vi har extra fokus på headset och datorljud. Vi har skapat en temasida där du ständigt hittar vårt senaste material relaterat till ämnet!

Lägsta pris på Prisjakt.nu

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments