Efter hård kritik från konsumenter backar nu Facebook-ägda Oculus i frågan om DRM-skydd i Rift-spel, vilket öppnar upp spelen även för HTC Vive-ägare.
Oculus VR har samlat på sig en skara exklusiva speltitlar i samband med sin lansering i våras, och fler plattformsexklusiva titlar är på väg i sommar och under hösten. Samtidigt använder konkurrenten HTC Vive i princip identiska bildpaneler och snarlika sensorer, vilket lett till att en fristående utvecklare släppt kompatibilitetsverktyget Revive. Sistnämnda översätter Rift-kommandon till HTC Vive-kommandon, och låter Vive-ägare spela flera spel som annars varit låsta till Oculus Rift.
Oculus svar på Revive blev ett DRM-skydd i Rift-mjukvaran som aktivt blockerar annan hårdvara. Den åtgärden fick dock snabbt kritik både från Revive-utvecklarna och många konsumenter, som bland annat liknat DRM-skyddet vid att ta begränsningarna från en spelkonsol och flytta dem till PC. Mjukvaran Revive fick i sin tur en ny form som kringgick både DRM-skyddet och eventuella licenskontroller, vilket öppnade upp för betydligt enklare piratkopiering av Rift-spel.
Oculus backar
I en tyst uppdatering tycks nu Oculus ha vänt på klacken och dragit tillbaka det kontroversiella DRM-skyddet. Utvecklarna bakom Revive rapporterar att skyddet tycks saknas i version 1.5 av Oculus Runtime, vilket återigen öppnar upp för verktyget att ta Rift-spel till HTC Vive utan att samtidigt kringgå licensskydd.
Varken Oculus eller moderbolaget Facebook har ännu gjort något uttalande i sina egna kanaler om åtgärden. Däremot rapporterar Ars Technica att man varit i kontakt med Oculus, som menar att hårdvarubunden DRM inte kommer användas till Rift-mjukvaran i framtiden.