Efter hård kritik från konsumenter backar nu Facebook-ägda Oculus i frågan om DRM-skydd i Rift-spel, vilket öppnar upp spelen även för HTC Vive-ägare.

Oculus VR har samlat på sig en skara exklusiva speltitlar i samband med sin lansering i våras, och fler plattformsexklusiva titlar är på väg i sommar och under hösten. Samtidigt använder konkurrenten HTC Vive i princip identiska bildpaneler och snarlika sensorer, vilket lett till att en fristående utvecklare släppt kompatibilitetsverktyget Revive. Sistnämnda översätter Rift-kommandon till HTC Vive-kommandon, och låter Vive-ägare spela flera spel som annars varit låsta till Oculus Rift.

Eve Valkyrie är ett av de spel som är exklusiva för Oculus Rift
Eve Valkyrie är ett av de spel som är exklusiva för Oculus Rift

Oculus svar på Revive blev ett DRM-skydd i Rift-mjukvaran som aktivt blockerar annan hårdvara. Den åtgärden fick dock snabbt kritik både från Revive-utvecklarna och många konsumenter, som bland annat liknat DRM-skyddet vid att ta begränsningarna från en spelkonsol och flytta dem till PC. Mjukvaran Revive fick i sin tur en ny form som kringgick både DRM-skyddet och eventuella licenskontroller, vilket öppnade upp för betydligt enklare piratkopiering av Rift-spel.

Oculus backar

I en tyst uppdatering tycks nu Oculus ha vänt på klacken och dragit tillbaka det kontroversiella DRM-skyddet. Utvecklarna bakom Revive rapporterar att skyddet tycks saknas i version 1.5 av Oculus Runtime, vilket återigen öppnar upp för verktyget att ta Rift-spel till HTC Vive utan att samtidigt kringgå licensskydd.

Varken Oculus eller moderbolaget Facebook har ännu gjort något uttalande i sina egna kanaler om åtgärden. Däremot rapporterar Ars Technica att man varit i kontakt med Oculus, som menar att hårdvarubunden DRM inte kommer användas till Rift-mjukvaran i framtiden.

Lägsta pris på Prisjakt.nu

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments