Radeon RX 480 fick se sig prestandabesegrad i övre mellanklassen när Geforce GTX 1060 lanserades förra veckan, men RX 480 tar gruvlig revansch när Vulkan kommer med i bilden.
Vulkan är Opengl-motsvarigheten till Directx 12 och ska göra det möjligt för spelutvecklare att maximalt nyttja beräkningskraften hos grafikkort och processorer i speldatorer. AMD har visat sig leverera god prestanda med Directx 12 och när vi vänder oss till Vulkan verkar företaget ha ännu bättre förutsättningar.
Med tanke på att Vulkan som grafik-API härstammar från AMD:s eget Mantle-API kommer detta kanske inte som någon större överraskning men prestandaresultaten som nu presenteras av Pcgamesn visar ändå på överraskande stora prestandaskillnader.
Doom är en av få speltitlar som idag stödjer Vulkan och är också det spel Pcgamesn fokuserat på. I jämförande tester mellan Directx 11 och Vulkan såg man hur Radeon RX 480 ökar sin prestanda med över 40 procent vid 1080p-upplösning och man såg även tydliga prestandaökningar i högre upplösningar.
RX 480 levererar 50% bättre prestanda med Vulkan
Geforce GTX 1060 däremot såg ingen prestandavinst alls att växla från Directx 11 till Vulkan, i fallet med 1080p-upplösning såg man faktiskt en märkbar prestandaförlust. Vilket i sagda upplösning med Vulkan aktiverat resulterade i 50 procent högre prestanda för Radeon RX 480 jämfört med Geforce GTX 1060. I samma test med Directx 11 levererade Geforce GTX 1060 2,5 procent högre fps.
Test: Nvidia Geforce GTX 1060 – Marknadens bästa mellanklasskort
I dagsläget finns det bara ett fåtal spel som stödjer Vulkan men återigen visar AMD att deras Radeon-grafikkort och Graphics Core Next-arkitektur verkar väl lämpad för både Directx 12 samt Vulkan. Något vi på NordicHardware kommer att titta närmare på de närmaste månaderna i takt med att utbudet av spel med stöd för DX12 samt Vulkan utökas.
Rubrik
Tummen upp AMD!
Finns det någon vettig förklaring till varför RX 480 har så väldigt mycket lägre min-fps med Vulcan?
Finns flera men efter att ha suttit och lekt runt lite med Vulkan API:t så är det uppenbart att nVidias drivrutinen är långt ifrån välmotiverade vilket är en stor orsak till låga min-fps.
Dock så har ju AMD anpassat sin hårdvara betydligt bättre till Vulkan så de kommer at ha fördelar även efter att nVidia får ordning på sina drivisar.
Fast nu var det ju AMD och inte nVidia som hade låga min-fps…
Det är något som jag hade tänkt nämna i artikeln Caesar men som jag faktiskt glömde i slutändan.. Det är som du säger värt att notera helt klart. Det kan finnas flera orsaker. Antingen är det helt enkelt djupare dippar med Vulkan, vilket inte låter särskilt positivt. Eller så är det helt enkelt så att mätningarna i med Vulkan skiljer sig något mot dem i DX11. Det krävs bara 1 fps-mätning för att “minimum” ska se extremt lågt ut och det kan vara något i mätverktyget eller en faktiskt märkbar prestandadipp. Har tyvärr inte kunnat testa själva ännu och jämfört… Läs hela »
Jag lyckades hitta lite vettiga siffror från PCGamer där de testat RX 480 i Doom med Vulkan och istället för “min fps” kör “97 percentile” vilket är ett bättre snittvärde för de lägre FPS-värdena. Där ser man inga konstigheter och man nämner inget om prestandadippar heller. Så jag tror det är mätvärdena som är lite funky helt enkelt när det kommer till Vulkan från PCGamesN-testerna. 🙂
http://www.pcgamer.com/doom-benchmarks-return-vulkan-vs-opengl/2/
För att vara helt ärlig var jag helt förvirrad i sommarvärmen när jag tittade på graferna och förväxlade korten. Rubriken hjälpte också till att förvirra mig för med dessa min FPS så kan jag inte förstå hur man kan anse att 480 PISKAR 1060. Ett av problemen med Vulkan är att den är lastfördelande, om GPU får extremt tungt last och du har CPU kraft över så kan den i vissa fall lägga över jobb på CPUn. Här kan de låga och skillnaden i de låga fps talen ligga. Detta är något som testare kommer ha problem med framöver då… Läs hela »