Det senaste halvåret har det cirkulerat en hel del rykten om att abit skulle vara på väg att försvinna från marknaden. Efter att Digitimes publicerade en artikel som hävdade att abit skulle fasa ut sin moderkortsverksamhet efter lanseringen av P45 styrkretsen spred sig ryktet överallt. Vi har försökt få tag på abit för en kommentar, men utan lycka, men hos OCWorkbench fick man ett svar där abit, inte direkt överraskande, nekade till de rykten som hävdar att man kommer att försvinna från marknaden. Man hävdade faktiskt det motsatta, att Abit har växt och lyckats expandera in på nya marknader. Thore Welling, som är internationell marknadsdirektör på Universal ABIT hade följande att säga;
“abit is a well established and strong brand within the enthusiast and high-end motherboard and components industry. In fact, particularly over the past 12 months we have been able to considerably increase market share not only in traditional markets such as Western Europe, but even stronger so in emerging markets such as East Asia as well as in the Middle East. Therefore, the broadening of our product lines into the Consumer Electronics (digital photo frames with integrated photo printer {FunFab} and MIDs) segment represents a stronger commitment to the overall brand and the continuation of our motherboard concept into other products. abit stays committed to motherboards and has a broad lineup of motherboards ready, as you will see in during Computex.”