AGEIA och Havok i fysikkrig

0

Small preview image

AGEIA har som bekant äntligen fått ut sina PhysX-fysikprocessorer på marknaden genom ASUS och BFGs expansionskort. Dessa kort ska tillsammans med spel som stödjer PhysX ge fysikeffekter som vi konsumenter inte tidigare fått ta del av. De första testerna på PhysX har dock inte varit helt rosande, mest på grund av den stora bristen på just kompatibla speltitlar och de som kanske är minst imponerade, av förklarliga skäl, är Havok. Havok är nämligen AGEIAs kanske största konkurrent och har själva arbetat med fysikaccelerering för spel under längre tid, det är som vi tidigare rapporterat Havoks teknik som ligger bakom NVIDIA och ATIs stöd för fysikaccelerering i sin grafikkretsar.



Havok har tydligen känt sig manade att skicka ut ett mail till media efter AGEIAs lansering av PhysX där man gör sitt bästa för att smutskasta AGEIAs lösning. Primärt riktar man sin kritik mot Ghost Recon: Advanced Warfighter som blivit lite av en “lanseringstitel” för PhysX men där Havok påstår att Ghost Recon i själva verket använder sig Havoks API för hanteringen av fysikeffekter i spelet, både på PC och spelkonsoler.


AGEIA har sedan svarat på dessa påstående i en intervju hos Firingsquad som avslutas med att man meddelar att en ny uppdaterad drivrutin lanserats för PhysX som ska ge bättre prestanda vid använding av PhysX.


Det är en ganska omfattande härva som garanterat bara kommer växa den närmaste tiden, vilket om något ger indikationer på den potentiella marknaden för fysikacceleration i spel.


:: Läs mer om AGEIA vs. Havok

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments