AGEIA PhysX recenserad

0

Small preview image

AGEIA PhysX har sedan några veckor tillbaka skeppats i datorsystem från Dell och Alienware men det är inte förren nu i maj som de första fysikacceleratorkorten kommer dyka upp på konsumentmarknaden och det tillsammans med den första stora speltiteln som stödjer tekniken. Vi har redan sett lite prov på vad AGEIA PhysX gör för effekterna i Ghost Recon: Advanced Warfighter och även om det var tydliga skillnader var det knappast någon revolutionerande känsla man fick. Nu har de första recensionerna dykt upp på AGEIAs PhysX fysikprocessor där vi även får ta del av lite prestandatester och resultaten är kanske inte så imponerande som man hade hoppats. Med endast ett fåtal speltitlar som överhuvudtaget stödjer PhysX är det helt klart för tidigt att dra en bra slutsats men det faktum att AGEIA fortfarande väntar på en riktig “super-speltitel” för att marknadsföra PhysX är helt klart.



GRAW har inte visat sig vara denna titel då man trots sitt stöd för PhysX inte verkar dra allt för stor nytta av kraften i fysikprocessorn. Prestandatesterna indikerar också att datorns processor fortfarande får hjälpa till en hel del vid fysikaccelereringen och även om man får märkbart mer effekter dras även prestandan ner märkbart med PhysX aktiverat.


Bet on Soldier employs much the same tactic, using the PPU to enable visual effects. The PPU does work intermittently, but the large amount of game physics is still done on the CPU in both BoS and GR:AW.


Både Hexus och Anandtech har publicerat kortare recensioner/förhandstittar på AGEIA PhysX med både prestandatester och egna kommentarer kring PhysX funktionalitet.


:: Hexus :: Anandtech ::

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments