AGEIA PhysX SDK har varit
på tapeten under lång tid som den första och dedikerade fysikprocessorn för
datorspel (PPU, Physics Processing Unit). Vi väntar dock fortfarande på de
första expansionskorten med AGEIAs PhysX-processor som enligt de ursprungliga
planerna skulle dykt upp för ett tag sedan. Man har dock alltid sagt att
hårdvaran kommer vänta på att mjukvara som stöjder den, med andra ord spel som
stödjer fysikacceleration i PhysX. PhysX har dock inte blivit bortglömt och i
alla fall Sony verkar satsa hårt på fysikacceleration inför lanseringen av
PlayStation 3. AGEIA har nu nämligen gått ut med en pressrelease som gör
gällande att man kommer att släppa en optimerad version av PhysX SDK
v2.4 för PlaySstation3s Cell-processor som ska skickas ut till registrerade
PS3-spelutvecklare.
“In the 2.4 release, several components of the AGEIA PhysX pipeline have been offloaded from the PPU of the PLAYSTATION®3 to the SPUs; developers can fully control the component deployment. This has resulted in a 50% reduction in maximum PPU load, leaving more room for game code and smooth frame rates.”
Sony kommer som väntat inte använda någon dedikerad krets för fysikaccelerationen utan använda sig av Cell-processorns beryktade parallella arbetskraft.
Att även NVIDIA nyligen meddelat att man gett sig in på fysikacceleration med sitt stöd för Havok FX ger oss förhoppningar på lite mer intresse från spelutvecklare.