AGEIAs fysikprocessor PhysX är på väg ut på marknaden och även om spel som stödjer kretsen är relativt få finns det ett stort intresse för konceptet med utvecklade fysikeffekter. På PC Perspective har man nu publicerat en kortare förhandstitt på PhysX där man fått testa ett system med AGEIAs fysikprocessor och kunnat jämföra skillnaderna mellan PhysX aktiverat och endast vanliga fysikeffekter. Man har testat två speldemo, Ghost Recon: Advanced Warfighter och Cell Factor som har stöd för PhysX och till det publicerat flera demofilmer där man bland annat kört igenom GRAW med och utan PhysX aktiverat för att se vilka skillnader man kan se. Det är onekligen bättre partikeleffekter i t.ex. GRAW med PhysX aktiverat men det handlar knappast om några revolutionerande skillnader.
Detta beror förmodligen mer på GRAWs utnyttjande av PhysX än själva kretsen själv men det visar ändå att det fortfarande känns ganska tidigt med AGEIAs fysikprocessor. Potentialen finns där, men vi får nog vänta på den riktiga “supertiteln” som kan bli AGEIAs riktiga PR-plåster.