AMD A8-3870K och A6-3670K första upplåsta Llano-modellerna

5

AMD sägs nu planera de första upplåsta processormodellerna i sin AMD A-serie, även kallad Llano. Vi har tidigare rapporterat om stora svårigheter med överklockning av AMD:s annars riktigt trevliga mellanklassprocessorer och problemen har alla varit relaterade till bussöverklockning. AMD A8-3870K och A6-3670K bli de första modellerna som kringgår detta med upplåsta multipliers.

AMD A8-3870K och A6-3670K ska inte bara komma med fri inställning av kretsens multipler för bussfri överklockning, de nya APU-kretsarna blir även flaggskepp i sin respektive processorkategori. AMD A8-3870K blir den första Llano-kretsen att nå 3,0 GHz och man gör det med fyra CPU-kärnor samt en kraftfull inbyggd grafikdel med 400 Radeon-kärnor. Grafikkretsens klockfrekvens är fortfarande spikad till 600 MHz, likaså strömförbrukningen som är satt till 100 watt.

AMD A6-3670K i sin tur höjer klockfrekvensen från A6-3650 till 2,7 GHz medan grafikdelen och strömförbrukningen även här bibehålls från tidigare modell. 

Modell A8-3870K A8-3850 A6-3670K A6-3650
Kodnamn Beavercreek Beavercreek Beavercreek Beavercreek
Kärnor 4 4 4 4
Upplåst multipel Ja Nej Ja Nej
Frekvens 3,0 GHz 2,9 GHz 2,7 GHz 2,6 GHz
Turbo
L2-cache 4 x 1 MB 4 x 1 MB 4 x 1 MB 4 x 1 MB
Grafik HD 6550D  HD 6550D HD 6550D HD 6550D
Radeon-kärnor 400  400 320 320
Frekvens (GPU) 600 MHz  600 MHz 443 MHz 443 MHz
Minnesstöd 1866 MHz  1866 MHz 1866 MHz 1866 MHz
TDP 100W  100W 100W 100W
Socket FM1  FM1 FM1 FM1
Lanseringsdatum Q4 Ute nu Q4 Ute nu

Enligt uppgifterna som publicerats av X-bit Labs ska de båda processorerna lanseras under fjärde kvartalet och som väntat vara riktade mot mer entusiastiska användare. Då AMD:s Llano-arkitektur har en hel del prestanda att vinna vid överklockning är det tråkigt att just plattformens svårigheter med högre bussfrekvenser förstör upplevelsen. Något som alltså inte bör bli ett problem med de nya K-modellerna där både USB 3.0 och SATA-kontrollern i AMD A75-styrkretsen kan arbeta i sin standardfrekvens.

inledning

Hur detta påverkar eventuell GPU-överklockning har vi inga uppgifter på, men förhoppningsvis går denna också att öka i K-modellerna på ett eller annat sätt.

Om uppgifterna stämmer kommer alltså AMD att hoppa på Intels produktbetäckning med ett “K” i slutet på de upplåsta kretsar man levererar. Det gör det hela enklare för konsumenter, men vad Intel tycker om saken är oklart.

Även om AMD:s nya K-modeller ur Llano-familjen bör ge ytterligare spets till Socket FM1-plattformen väntar de flesta fortfarande på den riktiga entusiastplattformen från AMD. Deras Bulldozer-arkitektur sägs nu vara försenad till mitten av oktober och frågan är vilka av dessa kretsar som dyker upp först. AMD A8-3870K och A6-3670K ska lanseras under fjärde kvartalet, men exakt när och till vilket pris är oklart.

Relaterade nyheter:

Subscribe
Notifiera vid
5 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
Decryphe
13 Årtal sedan

Vad i hela friden är det för någonting på den lilla bilden intill ingressen (lead)?!?

-Boris-
13 Årtal sedan

Sådär ja, tror att Llano klockar en hel del bättre upplåsta. 🙂

[quote name=”Decryphe”]Vad i hela friden är det för någonting på den lilla bilden intill ingressen (lead)?!?[/quote]

Processor, grafikkort och moderkort?

Decryphe
13 Årtal sedan

[quote name=”-Boris-“]Processor, grafikkort och moderkort?[/quote]
Visst är det så, men det där grafikkortet ser inte ut som om det skulle räcka ända till bakplåten (och därmed inte ha någon form av anslutningar alls). Dessutom ser det ut som om det har halv höjd (low profile).

Hallonglass
13 Årtal sedan

Det här i en mATX-speldator vore onekligen rätt intressant. Priset då?

-Boris-
13 Årtal sedan

[quote name=”Decryphe”][quote name=”-Boris-“]Processor, grafikkort och moderkort?[/quote]
Visst är det så, men det där grafikkortet ser inte ut som om det skulle räcka ända till bakplåten (och därmed inte ha någon form av anslutningar alls). Dessutom ser det ut som om det har halv höjd (low profile).[/quote]

Kylningen räcker inte till bakplåten. Kortet gör det nog ska du se. 😉