Optimerat cacheminne, ny tillverkningsteknik och Excavator
Flyttalsenheten som delas av de båda kärnorna har också fått uppmärksamhet, men inte ur ett prestandaperspektiv. Flyttalsenheten kommer utan några direkt prestandaförbättringar, företaget har istället hittat komponenter de kunnat skala bort för att spara kretsyta utan att det påverkar prestandan negativt. Men om flyttalsenheten indirekt kommer förbättras tack vare arkitekturens nya och förbättrade Frontend framgår inte. Heltalsenheterna förblir till stora delar desamma som tidigare men schemaläggaren har ökat i effektivitet med mellan 5 och 10 procent, samt att mycket övrig kringliggande logik som L1-cacheminnet blivit större.
Vidare till arkitekturens L2-cacheminne har AMD gjort det möjligt för Steamroller att dynamiskt ändra storleken på minnet. Varje modul får två megabyte L2-cache som nu kan aktiveras i fyra steg: 512, 1 024, 1 536 och 2 048 kilobyte. I konsumentapplikationer som inte behöver mycket cacheminne, kommer det här leda till stora energibesparingar då cache som inte behövs inte heller behöver vara påslaget. I Bulldozer och Piledriver är det svart eller vitt, antingen skulle allt eller inget vara påslaget.
Steamroller kommer även flytta över från Globalfoundries 32 nanometerteknik baserad på SOI med HKMG, till Globalfoundries 28 nanometer Bulk med HKMG. Anledningen till att AMD efter många år överger SOI för tillfället, är ökad flexibilitet. Med SOI har företaget effektivt låst in sig hos Globalfoundries men om det värsta skulle hända på den fronten, kan företaget nu flytta över tillverkningen till en annan foundry-aktör mycket enklare och snabbare, än om de suttit kvar på SOI.
Med alla förändringar som har gjorts ska Steamroller klara av 30 procent fler instruktioner per klockcykel än Piledriver och dessutom leverera 15 procent högre prestanda per watt. Om AMD klarar av att leva upp till de här löftena, återstår att se.
Framtiden – Excavator och förbättrade automatiseringsverktyg
Excavator är fjärde generationens Bulldozer-arkitektur och företaget delade i alla fall med sig av en ny innovation där. Automatiseringsverktyg är någonting som AMD och deras nya CTO Mark Papermaster arbetar vigoröst på att förbättra och utveckla. Delvis för att snabbare leverera nya produkter på konsumentmarknaden och delvis för att snabbt kunna skräddarsy så kallade SoC-kretsar (System-on-a-chip) till kunder som specialbeställer sådana, vilket är del i AMD:s framtida planer. Medan automatiseringsverktyg accelererar time-to-market, så finns nackdelar. Helt beroende på verktygen som används kan man se större kretsyta, högre strömförbrukning eller rentutav lägre strömförbrukning och kretsyta på bekostnad av förlorad potential i klockfrekvenser.
Det vi ser ovan är en del av flyttalsenheten i Bulldozer som de med hjälp av deras automatiseringsverktyg krympt kretsstorleken på med 30 procent, men även strömförbrukningen har gått ned med samma imponerande siffra. Nackdelen är att flyttalsenheten inte längre kan nå samma klockfrekvenser som tidigare, vilket endast är relevant för prestandamarknaden och vissa delar av servermarknaden där enkeltrådad prestanda är viktig. Men för exempelvis mobila enheter finns endast positiva aspekter med den här typen av automatiseringsverktyg som AMD diskuterade.
AMD har mycket att ta igen
Medan Piledriver var en evolutionär utveckling, skulle vi kalla Steamroller för att vara någonstans mellan evolutionär och revolutionär för AMD. Steamroller-arkitekturen rullar dock inte ut förrän någon gång nästa år och då är det Intels nya arkitektur Haswell den har att konkurrera med. Även om Steamroller ser bra ut på pappret så har AMD mycket att ta igen sedan lanseringen av Bulldozer och är det en sak som är säker, så är det att Intel inte tänker vänta på att AMD ska komma ikapp.
Relaterade artiklar:
- Det här är det nya AMD
- AMD A8-4500M – Trinity gör entré på mobil front
- AMD FX-8150: Bulldozer gör entré på marknaden
Kommer den till AM3+ socket eller är det en ny socket som gäller? det kanske är värt att vänta lite till i såna fall
[quote name=”Viking1962″]Kommer den till AM3+ socket eller är det en ny socket som gäller? det kanske är värt att vänta lite till i såna fall[/quote]
Tror det blir ny sockel, förhoppningsvis med quad channel ddr3 eller Dual/Triple DDR4, kanske PCI-E 3.0 också.
Ok, då kanske jag struntar i det. Har ju köpt ett AM3+ kort för uppgraderingen. Det får nog bli en FX-8350. Den kan ju inte vara sämre än min Phenom II 955BE som inte går att klocka så mycket mer än 3.6GHz, men den är ju den första generationen 955:or, inte den som gick att klocka högre
[quote name=”Oldvikingschool”]
Tror det blir ny sockel, förhoppningsvis med quad channel ddr3 eller Dual/Triple DDR4, kanske PCI-E 3.0 också.[/quote]
Instämmer på det mesta i alla fall, ny sockel lär det bli och det är högst troligt att AMD integrerar nordbryggan (PCI Express) i processorn.
DDR4 kommer inte på tal förrän tidigast 2014, och quad-channel DDR3 är inte särskilt troligt på konsumentsidan 🙂 Komodo (som blev ersatt av Vishera) skulle haft tri-channel minne, vilket är mycket mer sannolikt.