AMD ska senare under dagen lansera sin preview-drivrutiner för Catalyst 12.1 som kommer med flera nya funktioner, bland annat en som efterfrågats av slutanvändare i åratal. Det är nämligen applikationsprofiler, och möjligheten att påtvinga CrossFire i titlar som inte stödjer det.
NVIDIA har under flera års tid kunnat erbjuda applikationsprofiler med sina drivrutiner, alltså att ställa in olika inställningar i drivrutinerna för olika spela. Det här är en funktion som AMD inte ännu har implementerat av okända skäl, men till deras Catalyst 12.1 (2012, januari) kommer det alltså att finnas tillgängligt. Om man tidigare har velat påtvinga inställningar i ett spel som inte stödjer dem, har man manuellt behövt gå in i drivrutinerna varje gång man byter spel för att ändra på inställningarna. Det har funnits verktyg för att komma runt detta, men det har varit genom tredjepartsapplikationer.
3D Application Settings har samma utseende som tidigare, förutom att möjligheten nu finns att göra olika profiler för olika spel. För CrossFire-användare kommer även möjligheten att påtvinga CrossFire i spel som egentligen inte stödjer det. Förr behövde man ändra namnet på .exe-filen, till ett spel som AMD:s drivrutiner hade CrossFire-stöd till. Nu kan man enkelt tvinga CrossFire i ett specifikt spel genom att kryssa i en ruta i drivrutinerna.
För 3D-användare kommer AMD också med en del nyheter. Quad-buffer fungerar tillsammans med CrossFire. 3D över HDMI till en TV, stödjer nu 1080p30 utöver de tidigare 1080p24 och 720p60 förutsatt att din TV har stöd för detta. Förutom applikationsprofiler, påtvingat CrossFire och bättre 3D-stöd arbetar AMD även för att ge HD 6900-användare en prestandaökning i Skyrim när man använder MSAA i CrossFire.
Deras drivrutinsteam ska även ha lagt ned lång tid på att förbereda drivrutinerna för den kommande GCN-arkitekturen som ska lanseras tidigt januari nästa år. GCN blir företagets första nya arkitektur sedan lanseringen av R600 (HD 2900XT) för nästan 5 år sedan. AMD Catalyst 12.1 väntas alltså lanseras i slutgiltig version januari, och som det ser ut troligtvis i samband med lanseringen av AMD:s nya HD 7000-serie.
Källa: Anandtech
2 år sena men men
Hoppas att 12.x blir bättre än vad 11 serien blev. Jag fick oftast sämre prestanda med ständig smålagg när jag gick framåt i Oblivion/Skyrim eller skulle prata med någon så zoomade det in hackigt. Kan vara Bethesdas grafikmotor som är dålig då de flesta andra spel funkar bra. 10.9 funkar finfint däremot, även i Oblivion och Skyrim, dock ej i Windows 7. Windows XP x64 installeras (igen) pga det just nu
[quote name=”flopper”]2 år sena men men[/quote]
Fint folk kommer sent?
Hoppas de får ordning på detta nu med.
[quote name=”Viking1962″]Hoppas att 12.x blir bättre än vad 11 serien blev. Jag fick oftast sämre prestanda med ständig smålagg när jag gick framåt i Oblivion/Skyrim eller skulle prata med någon så zoomade det in hackigt. Kan vara Bethesdas grafikmotor som är dålig då de flesta andra spel funkar bra. 10.9 funkar finfint däremot, även i Oblivion och Skyrim, dock ej i Windows 7. Windows XP x64 installeras (igen) pga det just nu[/quote]
Varför gör du en ominstallation på windows för att byta grafikdrivrutiner?
[b]@this[/b]Nej, jag bytte tillbaka till XP x64 efter att ha kört Windows 7 ett tag (skrev lite otydligt) då spelen laggar mycket mer i Windows 7 och beror delvis på Catalyst 11 serien också. Jag hade en Image backup av XP x64 men som hade blivit korrupt (är tydligen känslig mot att flyttas till andra drivar) I vanliga fall brukar jag avinstallera Catalyst och sedan använda DriverCleaner + CCleaner för att rensa allt skräp som ligger kvar. Jag installerar mycket sällan över den redan existerande drivrutinen utan att radera den gamla. Har varit med om att det kan bli blåskärm… Läs hela »