Ett av årets största hårdvarusläpp är Nvidias senaste grafikarkitektur Turing som kommer med stöd för raytracing, AMD har dock inget svar på detta ännu och det ser ut att dröja innan Radeon-produkter fokuserar på den nya tekniken.
En av årets största lanseringar i hårdvaruväg är den nya grafikarkitekturen Turing. Med Turing erbjuder Nvidia stöd för raytracing i realtid, en teknik som eftersträvats under en lång tid. Dock kommer tekniken med stora krav på hårdvaran och Turing-baserade grafikkort har själva svårt att hålla antalet bildrutor per sekund uppe när tekniken används.
Många har även väntat på att Nvidias konkurrent AMD ska tala om raytracing och deras Radeon-grafikkort. Vilket AMD:s David Wang, chef över Radeon Technologies Group (RTG), nu har gjort i en intervju med japanska 4Gamer.
“For the time being, AMD will definitely respond to Direct Raytracing,” for the moment we will focus on promoting the speed-up of offline CG production environments centered on AMD’s Radeon ProRender, which is offered free of charge ….. utilization of ray tracing games will not proceed unless we can offer ray tracing in all product ranges from low end to high end,” – David Wang till 4Gamer
I intervjun talar Wang om hur AMD och RTG har ett intresse för den nya tekniken och Microsofts nya gränssnitt DirectX Raytracing (DXR), men att fokus just nu ligger på andra segment och uppgifter. Han menar även att tekniken är så pass ny och omogen att den ännu inte kan implementeras över samtliga produktsegment. Något som sänker AMD:s stressfaktor för att implementera tekniken ytterligare.
Således har AMD andra planer för den närmsta tiden och raytracing i realtid är något som lämnas till framtida produktgenerationer när tekniken och hårdvaran är mogen nog att kunna erbjuda raytracing från de lägsta prisklasserna upp till de högsta.
Nästa steg för AMD:s grafikkort för konsumenter blir arkitekturen Navi som baseras på 7 nanometers (nm) tillverkningsteknik och som har rapporterats prestera över AMD:s förväntningar i tidiga tester. Navi förväntas lanseras någon gång under 2019, dock är inget specifikt lanseringsfönster bekräftat i skrivande stund.
Inte mycket är känt om den kommande arkitekturen, men den har spekulerats bli en uppföljare till Polaris riktad mot budget- och mellansegmenten. Huruvida Navi kommer att komma med någon form av stöd för DXR eller någon annan slags raytracing är i dagsläget okänt.
Det är nog bra att skynda långsamt med implementeringen av den här funktionen, mao ett vettigt beslut av Amd (som kanske inte är ett officiellt, men troligt, beslut?).
It’s important to clarify that what Wang said was “a personal view”, not an official statement from AMD. Det är vad gäller i den här frågan om AMD.
Jo precis, vilket jag försökte förtydliga med min parantes. Men att Wang uttrycker detta innebär med största sannolikhet att det är den strategi som kommer tillämpas.