AMD har nyligen presenterat nya grafikkort i sin Radeon Pro-familj och under teknikmässan Siggraph 2016 användes grafikkorten för att driva en videovägg i 16K-upplösning.
Medan de flesta fortfarande kämpar med att få fart på sina 4K-upplösta skärmar därhemma jobbat teknikbranschen vidare mot nästa mål. Det arbetas på skärmar och TV-apparater med 8K-upplösning men även ännu högre upplösningar kan skönjas på horisonten.
Under Siggraph 2016 var företaget Otoy på plats och visade upp 16K-video på en gigantisk skärmvägg. Uppbyggd av inte mindre än 16 stycken 55-tums 4K OLED-tvapparater från LG gav skärmväggen en total upplösning på 15 360 x 8 640 pixlar – vilket definieras som 16K-upplösning. För att driva videoväggen skriver Tweaktown att Otoy använde sig av AMD:s nya Radeon Pro-grafikkort och även om det knappast handlade om några spelsessioner i denna upplösning är det en sanslös massa pixlar och bandbredd som krävs för att visa bilder och video i 16K-upplösning.
Med 16K-upplösning består en enda bild av 132 miljoner pixlar, 16 gånger fler pixlar än i en 4K-skärm med sina 8,2 miljoner pixlar.
- 1080p – 1920 x 1080 (2 megapixels)
- 4K – 3840 x 2160 (8.2 megapixels)
- 8K – 7680 x 4320 (33 megapixels)
- 16K – 15,360 x 8640 (132 megapixels)
Medan 16K-upplösning kan låta som totalt onödigt och en ren fantasisiffra är det precis denna upplösning som AMD tror blir optimal för framtidens VR-lösningar. Med bildskärmar bara någon centimeter från våra ögon behöver pixlarna vara extremt små för att ge bästa bildupplevelse. Med tanke på att dagens kraftfullaste konsumentgrafikkort, Geforce GTX 1080, precis börjar bemästra spel i 4K-upplösning är det ganska långt kvar tills våra grafikkort kan leverera 16 gånger denna beräkningskraft. Eller rättare sagt 32 gånger då VR helst ska leverera en 16K-upplösning för vardera öga.
Positivt är i alla fall att flera företag nu börjar leka med dessa upplösningar och där Otoy redan idag visar upp produktion och uppspelning av 16K video.
Om nu AMD finns kvar inom snar framtid?
Om det krävs 16k för att VR ska vara optimalt vet jag inte men en sak är säker och det är att dagens upplösning på tex HTC Vive är alldeles för låg testade ett demo på Inet och det var väldigt pixligt minst sagt så jag väntar med köp.