Sedan AMD först introducerade arkitekturen RDNA 2 och Radeon RX 6000-serien har många väntat på FidelityFX Super Resolution som ska ta sig an Nvidias DLSS. Nu har företaget bekräftat att tekniken kommer att bli tillgänglig för både Radeon och Geforce-användare den 22 juni.

Länge har konsumenter väntat på AMD:s svar på Nvidias teknik Deep Learning Super Sampling (DLSS). AMD bekräftade redan när de första grafikkorten ur Radeon RX 6000-serien avtäcktes att man hade en utmanare till Nvidias teknik på ingång. Däremot har det fram till nu inte sagt mycket mer än att tekniken ska bli tillgänglig i år.

Under Computex 2021 gav AMD äntligen ett datum då vi kan förvänta oss att tekniken blir tillgänglig. DLSS-utmanarens lanseringsdatum har nu bekräftats bli 22 juni i år. Enligt AMD ska den kunna erbjuda upp till 2,5 gånger högre prestanda i vissa speltitlar.

FidelityFX Super Resolution är som tidigare nämnt AMD:s svar på Nvidia DLSS. Det rör sig om en teknik för att skala upp texturer som renderas i en lägre upplösning än vad användare spelar i. Således hoppas AMD kunna reducera belastningen på grafikkort och i slutändan kunna erbjuda märkbart bättre prestanda.

Radeon RX 6800 XT med FidelityFX Super Resolution och dess fyra olika lägen jämfört med tekniken avstängd i Godfall.

Lanseringsdatum och prestandalöften i all ära. Det som spelar mest roll nu är hur pass tekniken anammas av spelindustrin. Under sin presentation visade AMD endast upp FSR i speltiteln Godfall. Däremot ska företaget ha samarbeten med flera spelstudios och spelmotorer för att få ett stadigt flöde av titlar som implementeras med tekniken.

Öppen för nästan alla grafikkort

FidelityFX Super Resolution är en del av AMD:s GPUOpen-satsning. Detta innebär att tekniken kommer med en öppen källkod och är tillgänglig för alla utvecklare att använda. Det innebär även att den inte kommer att bli exklusiv för AMD:s grafikkort.

Under sin presentation nämnde AMD hur tekniken kommer att finnas tillgänglig hos deras Polaris, Vega och RDNA-arkitekturer. Inte bara den senaste RDNA 2-arkitekturen. En väldigt spännande detalj är att tekniken även kan användas hos äldre Nvidia-enheter från GTX 10-serien. En grafikkortsserie som DLSS inte är tillgänglig hos. Under presentationen visades tidigare nämnda Godfall drivet av ett Gefprce GTX 1060 upp med FSR aktiverat. Tekniken ska enligt AMD erbjuda en prestandaökning på 41 procent på denna äldre Geforce-enhet.

Hur pass FidelityFX Super Resolution kommer att stå sig mot Nvidias teknik återstår att se. DLSS var inte direkt någon höjdare när den först introducerades. Något som har ändrats avsevärt med dess 2.0-upplaga. AMD:s svar har en formidabel motståndare men har också möjligheten att få ett bredare stöd från spelindustrin i allmänhet.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments