AMD lanserade sent i juni sina nya plattformare Sabine och Lynx med den omtalade APU:n Llano som blev den första produkten från AMD att kombinerade CPU, GPU och Nordbrygga till en krets. Men Llano ska få en kortare tidsfrist än först väntat, då Trinity är i så gott skick att lanseringen ska ske redan i början av nästa år.
Trinity är företagets uppföljare på Llano, som ska komma med två “förbättrade” Bulldozer-moduler som huserar två kärnor vardera eller Piledriver som man kallar andra generationen Bulldozer. Grafiken ska baseras på samma Cayman/VLIW4-arkitektur vi återfinner i HD 6900-serien, och ska ha 50% högre GFLOPS än Llano enligt AMD. Tillverkningsprocessen är samma som Llano och Bulldozer vi fortfarande väntar på, 32nm SOI/HKMG.
AMD:s Thomas Seifert har nu avslöjat att man väntas släppa den nya APU:n redan “at the beginning of next year”, och inte under andra kvartalet ungefär ett år efter Llano som först väntat. Vad början på nästa år innebär mer exakt är det bara AMD som vet, men troligtvis pratar man om första kvartalet. AMD har redan avslöjat att Trinity ska komma i utföranden med mindre än hälften så låg TDP som deras 35W Llano, som för nuvarande är de mest strömsnåla varianter man har att erbjuda i bärbara.
AMD berättar även om sin tillverkning hos GlobalFoundries som inte ska vara helt problemfri idag. Deras Bulldozer är idag i massproduktion och det ska inte vara några större bekymmer på den fronten, utan det är deras “mycket mer komplexa” krets Llano som är ett orosmoln hos AMD.
“We have been pretty open in that we see room for improvement on the GlobalFoundries side, I think that is very much true. Performance is not where it needs to be and we are driving them very hard to where we need them to be in order to continue to grow this partnership[…]problems with more complex products, products where we have significantly more room to improve.” AMD:s CFO Thomas Seifert.
Vilka anledningar man har för att lansera Trinity tidigare än väntat är ingenting man avslöjar. Men en gissning är att AMD vill följa med på Intels Ultrabook-koncept, eller att man inte vill se att Ivy Bridge presterar bättre än flera av deras APU:er med sin nya grafik. Det är även intressant att uppföljaren på Bulldozer-arkitekturen först kommer hitta ut i Trinity som är en krets inriktad mot mainstream-marknaden.
Källa: BrightSideofNews
Relaterade nyheter:
- AMD visar upp Trinity på IDF – Nästa Bulldozer-arkitektur
- Ivy Bridge tar Intel upp till AMD A6-seriens grafikprestanda
- AMD:s kvartalsrapport ute, avslöjar strömsnåla Trinity-modeller
- AIDA64 uppdateras med preliminärt stöd för AMD Trinity APU
- AMDs produktplaner för processorer och APU:er för 2012 avslöjade
Om Trinity har Piledriverkärnor och kommer under första kvartalet så innebär det att Bulldozerkärnornas efterträdare kommer redan 2,5 till 5,5 månader efter BD lanseras.
Om de har Piledriver fungerande för massproduktion Q1 undrar man varför de ens släpper Bulldozer i Q4. Känns som att det inte är stora förändringar i Piledriver gentemot Bulldozer.
Bulldozer var en färdig design för länge sedan (precis som Llano) och man började väl troligen arbeta på uppföljarna så fort de var färdigställda designer. Att både Bulldozer och Llano hamnade nära deras uppföljare beror på förseningar efter att designen vart färdigställd.
Hur stora förändringarna är får vi se, men troligtvis handlar det om marginellt bättre prestanda och lägre strömförbrukning.
Jo, vi tror nog ungefär lika om Piledriver. Man kan tycka att de borde upptäckt dessa fel tidigare om designen varit klar så länge, men det är klar, måste man vänta på att en tillverkningsprocess fungerar innan man kan börja testa sin produkt på riktigt så får man väl räkna med sådana förseningar. Tick Tock låter som en idé. Kanske tar emot att anamma idén på grund av stolthet. :/
[quote name=”-Boris-“]Jo, vi tror nog ungefär lika om Piledriver. Man kan tycka att de borde upptäckt dessa fel tidigare om designen varit klar så länge, men det är klar, måste man vänta på att en tillverkningsprocess fungerar innan man kan börja testa sin produkt på riktigt så får man väl räkna med sådana förseningar. Tick Tock låter som en idé. Kanske tar emot att anamma idén på grund av stolthet. :/[/quote]Tick-Tock är mints sagt jävligt dyrt, och Intel har pengar att driva på en sådan idé. AMD hade säkert gjort det om de kunde göra det samtidigt som de gick… Läs hela »
[quote name=”smartidiot89″][quote name=”-Boris-“]Jo, vi tror nog ungefär lika om Piledriver. Man kan tycka att de borde upptäckt dessa fel tidigare om designen varit klar så länge, men det är klar, måste man vänta på att en tillverkningsprocess fungerar innan man kan börja testa sin produkt på riktigt så får man väl räkna med sådana förseningar. Tick Tock låter som en idé. Kanske tar emot att anamma idén på grund av stolthet. :/[/quote]Tick-Tock är mints sagt jävligt dyrt, och Intel har pengar att driva på en sådan idé. AMD hade säkert gjort det om de kunde göra det samtidigt som de… Läs hela »
[quote name=”-Boris-“]
Vad är det som är dyrt exakt med Tick Tock? Ingen skillnad i teknik, bara skillnad i hur man planerar sina nya arkitekturer.[/quote]
*Kollar på Intels schema* 😀
Deras “Tick” alltså de nya tillverkningsprocesserna är det ja tänker på då. Deras “Tock” med nya arkitekturer är den billigare delen i hela maskineriet.
[quote name=”smartidiot89″][quote name=”-Boris-“]
Vad är det som är dyrt exakt med Tick Tock? Ingen skillnad i teknik, bara skillnad i hur man planerar sina nya arkitekturer.[/quote]
*Kollar på Intels schema* 😀
Deras “Tick” alltså de nya tillverkningsprocesserna är det ja tänker på då. Deras “Tock” med nya arkitekturer är den billigare delen i hela maskineriet.[/quote]
Suck, varför gör du så här? Du vet vad jag frågar efter, AMD har också kostnad för nya arkitekturer och för nya tillverkningsprocesser.
Vad har jag gjort nu, var det mitt lilla skämt i början av inlägget som inte passade?
Nya arkitekturer kostar självklart också, men nya tillverkningstekniker kostar bara mer för varje gång det krymps. Det är ju därför allt färre går till foundrys istället för att utveckla eget, eller går ihop med andra företag för att driva ned kostnaderna.
Det är en annan sak med AMD Velocity där man ska erbjuda en ny produkt årligen i alla segment även om det är på samma tillverkningsprocess som tidigare.
[quote name=”smartidiot89″]Vad har jag gjort nu, var det mitt lilla skämt i början av inlägget som inte passade? Nya arkitekturer kostar självklart också, men nya tillverkningstekniker kostar bara mer för varje gång det krymps. Det är ju därför allt färre går till foundrys istället för att utveckla eget, eller går ihop med andra företag för att driva ned kostnaderna. Det är en annan sak med AMD Velocity där man ska erbjuda en ny produkt årligen i alla segment även om det är på samma tillverkningsprocess som tidigare.[/quote] Det du gör är att du undviker mina poänger. Du har börjat sväva… Läs hela »
Jag anser själv att jag svarade på din poäng och ger raka svar, men jag får väl be om ursäkt om du tycker att jag inte gör det för medvetet är det inte i sådana fall. Sen att jag alltid breddar svaret till saker jag vet att du vet är för att jag antar att det är andra som läser på NH och är minst lika intresserade av våra kommentarer som du och jag 🙂 Det jag menar är exakt det du säger att det inte är dyrare att lägga nya eller “upphottade” arkitekturer på en redan beprövad process. Som… Läs hela »
Jag säger inte att AMD ska hålla jämna steg med Intel när det kommer till att byta tillverkningsprocess. Jag bara ifrågasätter hur det kan vara dyrare att lägga nya arkitekturer på beprövade tillverkningsprocesser och införa nya tillverkningsprocesser på beprövade arkitekturer. Alltså Tick Tock. Du svarar inte på det.
Jag ser Velocity som ett dyrare alternativ då man måste släppa nya arkitekturer dubbelt så ofta som Intel, varav hälften på obeprövade tillverkningsprocesser.
Jag svarar på det i mitt sista om du läste mitt inlägg. Det är alltid dyrt att vara först. Det skiljer många miljarder på att få ut en ny arkitektur, kontra en ny tillverkningsprocess och gapet ökar bara ju lägre ned vi går. Allt är en avvägning på om det är värt investeringen med en ny tillverkningsprocess eller ej, speciellt nu när det talas om astronomiska summor för att gå mot 2x-nm och nedåt. Nya tillverkningsprocesser är helt enkelt mycket dyrare än vad de var för ett par år sedan, då det ställs högre krav på fabrikerna och verktygen. Jag… Läs hela »
Du kan ju börja med att svara på frågan! Du har hittat på en fråga jag aldrig ställt som du besvarar hela tiden!Du svarar på frågan om varför AMD inte kan hålla jämna steg med intel med processövergångar, den frågan har jag ju aldrig ställt! Och du svarar på frågan om processövergångar är dyra, det vet jag ju självklart så varför besvarar du den frågan när jag aldrig ställt den heller?! Låt mig citera mig själv:[quote][B]Jag säger inte att AMD ska hålla jämna steg med Intel när det kommer till att byta tillverkningsprocess.[/B] Jag bara ifrågasätter hur det kan vara… Läs hela »
Jag har aldrig sagt att man ska köra ett “Tock” varje år, men man ska köra antingen eller beroende på vad som finns tillgängligt antar ja, som sagt har man inte publicerat något konkret schema för Velocity förutom att man sagt att det ska komma en ny arkitektur årligen. Med ny arkitektur menar man en mindre refresh/ny arkitektur på samma tillverkningsprocess, eller en väl beprövad arkitektur på en ny tillverkningsprocess. Men att göra en övergång vartannat år är inget måste det kan lika gärna bli vart tredje för allt vi vet. [b]Aldrig har ja sagt att man tänkt utföra båda… Läs hela »
Min fråga är helt enkelt, varför är Tick Tock dyrare? Jag ser inte kostnaden i att inte lägga nya arkitekturer vid processövergångar.Velocity kräver en ny arkitektur varje år, det kommer automatiskt krocka med en processövergång som sker i runda slängar vartannat år. AMD måste göra sådana precis lika ofta som intel, oavsett Tick Tock, Velocity eller något annat. Det enda sättet AMD kan undvika att lägga en ny arkitektur samtidigt som en ny tillverkningsprocess med Velocity är att ha ännu tätare övergångar med både en ny arkitektur och en ny tillverkningsprocess inom samma år, det är inte heller billigare. Hittills… Läs hela »
Egentligen skulle det inte vara dyrare med Tick-Tock då det är som du säger att AMD och Intel byter processnoder med ungefär lika långt mellanrum. I Intels fall är det däremot dyrare då de alltid är först i industrin, och Tick-Tock är i synonym med Intel för mig vilket är varför jag från början sa att det var dyrare. Man skulle lika gärna kunna se det som att både AMD och Intel för ett “TockTick” vid varje övergång till en ny process numera. Man gör hela tiden rätt markanta förändringar i grundarkitekturen, även om den är densamma när man väl… Läs hela »
[quote name=”smartidiot89″]Egentligen skulle det inte vara dyrare med Tick-Tock då det är som du säger att AMD och Intel byter processnoder med ungefär lika långt mellanrum. I Intels fall är det däremot dyrare då de alltid är först i industrin, och Tick-Tock är i synonym med Intel för mig vilket är varför jag från början sa att det var dyrare.[/quote] Tack. Då vet jag. 🙂 [quote name=”smartidiot89″]Man skulle lika gärna kunna se det som att både AMD och Intel för ett “TockTick” vid varje övergång till en ny process numera. Man gör hela tiden rätt markanta förändringar i grundarkitekturen, även… Läs hela »
Bra att vi redde ut det missförståndet 😛 Ja det är väldigt riskabelt att släppa en ny arkitektur ihop med en ny tillverkningsprocess då det finns för många variablar precis som du säger, det var väl inte alls länge sen nån hos AMD sa att man “aldrig” skulle göra det. Speciellt då även den minsta ändringen kan innebära en stor risk vid tillverkning. Ändå är Bulldozer byggd på en helt ny process, och Llano som ska vara deras mest “komplexa krets någonsin”. Hur AMD hanterat lanseringen av samtliga 32nm-produkter får en verkligen att fundera över hur de kommer sköta nästa… Läs hela »
[quote name=”smartidiot89″]Hur AMD hanterat lanseringen av samtliga 32nm-produkter får en verkligen att fundera över hur de kommer sköta nästa övergång om de står fast vid Velocity.[/quote] Förhoppningsvis blir den bättre då. Jag börjar få förhoppningar på Piledriver då det börjar bli uppenbart att något är seriöst fel på BD, det brukar innebära att det går att fixa. Om BD är “som den ska” men fortfarande presterar som den gör nu så ser det inte just ut. Allt baseras givetvis på att läckta tester är relativt relevanta. 😉 Förövrigt tycker jag inte Llano kan vara så svår att få till, komplexitet… Läs hela »