AMDs teknik för att mer realistiskt rendera hår, kallad Tressfx, har gjort sig mest känd i omstarten av den välkända Tomb Raider-serien. Nu framkommer det att AMD förbereder en lansering av nästa version av tekniken, där man även kommer ge stöd för rendering av gräs och päls.
Tressfx blev en utmärkande teknik för Tomb Raider och bidrog med en särskilt realistisk rendering av Lara Crofts hår under äventyret. Tekniken har fått positiv respons och nu ska version 2.0 vara på ingång, som expanderar renderingen till andra typer av material.
Ännu har dock inte AMD släppt alla detaljer kring tekniken, som kommer visas upp under AMD Devoloper Summit under dagen. Men enligt programmet för konferensen kommer Tressfx 2.0 kunna behandla gräs och päls, och AMD kommer även diskutera en hel del fysik i spelmotorer.
Mer information om Tressfx och AMDs fysiksatsningar bör dyka upp under de kommande dagarna.
Källa: AMD
Detta låter lovande dock får de göra lite förändringar på hur hår, gräs och päls reagerar med naturen. Tomb Raider till exempel kunde TressFX bjuda på några roliga stunder.
Är denna teknik implementerat i gpu:n?
vill ha hund som vispar bort vatten.
[quote name=”DenSiste”]Är denna teknik implementerat i gpu:n?[/quote]
På sätt och vis. TressFX är bara OpenCL/DirectCompute. Allt som stödjer de standarderna kan man köra TressFX på. Intel stödjer sånt på sin integrerade grafik, men jag misstänker att man vill ha lite mer pulver än vad man får i compute-väg i iGPU:n på en vanlig I7:a 🙂