Extra följsamma rörelser och bättre spelinlevelse. AMD Freesync är en av de viktigaste grafikteknikerna för Radeon-grafikkort – såhär fungerar det.
- AMD Freesync fungerar bara med Radeon-grafikkort och är motsvarigheten till Nvidia G-sync
- Tekniken ger en betydligt jämnare och följsammare spelupplevelse särskilt vid lägre bildfrekvens
- Freesync ger störst skillnad i frekvenser mellan 30-90 hertz (fps)
- Freesync-skärmar är traditionellt billigare än motsvarande modeller med G-Sync
- Vissa skärmar stödjer Freesync även över HDMI, medan de flesta använder sig av Displayport
- Freesync fungerar mellan 9-240 hertz men exakt frekvensområde är olika från skärm till skärm
- Ingen skärm på marknaden idag levererar Freesync-stöd under 30 hertz
- Med tekniken LFC får du bättre flyt på din Freesync-skärm även under 30 hertz
- Spelar du i en väldigt hög fps/frekvens ger Freesync inte lika stor skillnad
Läs mer om grafikkort och våra senaste köprekommendationer i Svenska Grafikkortsguiden.
Freesync är AMD:s egen lösning på problemet med en ryckig grafikupplevelse och så kallad tearing. För att förstå lösningen behöver vi samtidigt förstå problemet. I en optimal värld skulle din bildskärm och ditt grafikkort arbeta i perfekt symbios. Varje bildruta som renderades av ditt grafikkort skulle i samma ögonblick renderas av din bildskärm.
Ryckig grafik eller tearing
I realiteten är kommunikationen mellan grafikkort och skärm generellt betydligt trubbigare. Medan antalet bildrutor per sekund (fps) från ditt grafikkort generellt varierar är uppdateringen på din traditionella bildskärm konstant (60, 120 eller 144 hertz exempelvis). När ditt grafikkort skickar en sekvens av bildrutor i en annan hastighet än skärmens uppdateringsfrekvens får vi problem. Problemen resulterar inledningsvis i så kallad tearing.
Tearing sker när skärmen försöker uppdatera med fler olika bildrutor samtidigt från ditt grafikkort. Vilket resulterar i brytningar i grafiken som är väldigt irriterande att uppleva när du spelar.
Tearing kan motarbetas genom att vi låser grafikkortets bildfrekvens till skärmens uppdateringsfrekvens, vad man kallar v-sync. Så länge ditt grafikkort kan leverera minst det antal bilder per sekund som v-sync är inställt på får du en generellt bra spelupplevelse. Om och när ditt grafikkort dock inte längre kan leverera 60 fps (vid 60Hz v-sync) måste grafikkortet vänta in nästa uppdatering av skärmen och frekvensen sjunker till 30 hertz. Detta ger en ryckande känsla i bilden och spelupplevelsen, vilket man ofta kallar “stuttering”.
Problemen är som störst i lägre uppdaterings- och bildfrekvenser då ögat lättare kan urskönja dessa renderingsproblem. När du har ett grafikkort och en skärm som kan levererar upp till eller över 120 hertz/fps blir differenserna mindre tydliga. Ögat hinner mer eller mindre inte med att uppfatta felen. Med det sagt finns det fortfarande kvar till viss mån och än viktigare är att många spelare aldrig når så pass höga bildfrekvenser.
Lösningen: Freesync – Adaptiv bildsynkronisering
Idag har både Nvidia och AMD en teknisk lösning som om inte helt felfri får oss väldigt nära en optimal spelupplevelse. Det kallas adaptiv bildsynkronisering och betyder konkret att skärmens uppdateringsfrekvens görs dynamisk och synkroniseras med bildfrekvensen från ditt grafikkort. G-Sync är den teknik som används för Nvidias Geforce-grafikkort medan Freesync används för AMD:s Radeon-grafikkort.
När grafikkortets bildfrekvens (fps) matchas med uppdateringshastigheten på skärmen (hertz) får man ett flyt i bilden som nästan känns surrealistiskt för en traditionell datorspelare. Skillnaden på ett spel med och utan adaptiv bildsynkronisering är svår att förklara i text men helt uppenbar när man som spelare själv får testa. Det känns kortfattat betydligt mer verklighetstroget och förhöjer spelupplevelsen drastiskt.
Det finns visst freesyncskärmar som klarar under 35Hz. Min Acer XR341CK klarar från 30Hz till 75Hz.
Du har helt rätt Rebellion! Vi har uppdaterat artikeln nu. Tack för feedback!
Vad är dina erfarenheter av din skärm och Freesync? 🙂
I början var det rätt mycket problem med att få igång det, man fick starta om spelen flera gånger innan det satte sig. Efter ett tag så fixade det sig med nyare drivrutiner till grafikkortet och nu funkar det helt sömlöst. Freesync är en funktion jag inte skulle vilja vara utan. Att få bort all förhatlig tearing är guld värt och allt flyter mycket bättre, stuttering är helt borta. Dessutom kan jag sätta maxfrekvens till 75hz och på så vis få ner värme och ljudnivåer då grafikkortet inte behöver gå på fullvarv. Freesync är ett måste för mig hädanefter vilket… Läs hela »
Det där låter ungefär som jag misstänkte att det skulle låta. Lite problematiskt i början med färska drivers men sen omöjligt att gå tillbaka ifrån. 🙂 Sitter själv med G-sync nu och det är lätt den största förlusten när jag går till att spela på TVn. Freesync/G-sync är verkligen helt optimalt för 4K-gaming där man får kämpa för vettiga frekvenser. Hoppas nu bara AMD kan få ut ett vettigt 4K-grafikkort också, det behöver vi! 🙂 Bra input det där om maxfrekvensen också, det är riktigt vettigt särskilt med tanke på att många försöker bygga små och smidiga system där kylning… Läs hela »
Alltid trevligt med sådana här artiklar, dock så hade det vart fint att skriva lite mer om LFC som numera är en del av Freesync, och en otroligt bra funktion som efter egen erfarenhet fungerar väldigt bra. Att man också kan ändra spannet på Freesync väldigt enkelt är också en fördel. Det behöver inte vara snack om att överklocka panelen, utan som sagt, öka spannet. Spannet med LFC på min ASUS MG279Q är just nu teoretiskt 1-144hz med LFC då jag ställt upp spannet med en lätt modifierad drivrutin. Mer om LFC här:
https://www.amd.com/Documents/freesync-lfc.pdf
Jättebra input! Vi hade det på vår to-do list men av någon jäkla anledning har det fallit bort. Svårt att skriva de här grejerna utan att det svävar iväg allt för mycket. 🙂
Kort och gott, LFC ska givetvis nämnas även i denna artikel. Ska se till att få in ett stycke om detta senaste nästa vecka!
Intressant info om att öka spannet på Freesync. Det bör tvinga scalern i skärmen att arbeta i frekvensområden den inte är speccad för? Hur ser det ut med slitage och bieffekter när man utökar spannet?
Sådär, rev av detta direkt så nu finns det även ett stycke om LFC och lite info om det i snabbguiden. 🙂
Grymt! Skärmen är ju specificerad upp till 144Hz, och resten är bara mjukvara, så det är en totalt genomidiotisk spärr som ASUS kör med. Man kan enkelt modifiera drivrutinen, alternativt köra med ett program som heter CRU. Resultaten blir perfekt utan att överklocka.