AMD har gett den första biten information om nästa generations uppskallningsteknik. Till skillnad från företagets tidigare upplagor kommer AMD FSR 4 inte byggas riktigt på samma sätt.

När AMD först rullade ut FidelityFX Super Resolution (FSR) pratade man om hur man inte ville att tekniken skulle förlita sig fullt ut på AI. Enligt AMD togs det beslutet för att man ville göra tekniken tillgänglig för så många olika grafikkort som möjligt. Det kan också ha varit för att AMD inte var så pass vassa när det kom till just AI-baserade belastningar i sina konsumentprodukter.

Hur som helst har företaget nu bekräftat att AMD FSR 4 kommer följa i Nvidias fotspår och baseras på just AI. Något man enligt Jack Huyn gör för att få tekniken mer effektiv. I en intervju med Tom’s Hardware nämner Huyn hur FSR 4 siktar på AI-baserad Frame Generation och interpolering för att till exempel maximera batteritiden hos handhållna speldatorer som Asus ROG Ally.

Sonys nyligen avtäckta spelkonsol Playstation 5 Pro använder sig av just en fullt AI-baserad uppskalningsteknik. Denna kallas Playstation Spectral Resolution (PSSR) och inuti PS5 Pro hittar vi en helt ny systemkrets från AMD som ska använda sig av en ny generations hårdvara för till exempel raytracing. Kort och gott bygger systemkretsen alltså på kommande RDNA 4 eller i alla fall mycket av grunderna från arkitekturen. PSSR är således ett tidigt exempel på hur AMD FSR 4 kommer att byggas och implementeras. Hur väl tekniken faktiskt fungerar återstår dock att se när PS5 Pro blir tillgänglig för tester.