AMD FSR Redstone har avtäckts vid Computex 2025 och bygger vidare på FSR 4 med mer fokus på flådiga grafiktekniker och maskininlärning för RDNA 4.
Trots att AMD FidelityFX Super Resolution 4 (FSR 4) endast har någon enstaka månad på nacken har företaget nu avtäckt nästa kapitel för tekniken. Denna ska gå under namnet FSR Redstone och ska enligt AMD ta både bilduppskalning och Frame Generation till nästa steg med hjälp av maskininlärning.
Redstone ska fokusera på tre nya tekniker kallade Neural Radiance Cahing, maskininlärningsaccelererad Ray Regeneration och Frame Generation. Den första är designad för att kunna lista ut ur indirekta ljuskällor reflekteras på de objekt som visas på skärmen. Något man hoppas ska minska behovet av fullfjädrat Path Tracing för att nå så gott som samma visuella resultat.
Ray Regeneration är i princip samma sak som Nvidia introducerade i DLSS 3.5. Det är en algoritm som ska underlätta när raytracing är aktiverat genom att försöka göra det mindre komplicerat och resurskrävande.
Sist ut är då bilduppskalningen och Frame Generation som använder AI för att analysera bildrutor grafikkortet renderat för att sedan gissa sig till hur nästkommande bildrutor ska se ut.
AMD FSR Redstone ska rullas ut någon gång under årets andra halva. Däremot har vi inte hört någonting om huruvida tekniken kommer bli tillgänglig för RDNA 3 eller RDNA 2. Det är endast RDNA 4 bestående av Radeon RX 9070 XT, RX 9070 och nu RX 9060 XT som bekräftats få tillgång till Redstone.