Intels Coffee Lake har officiellt lanserats men tillgången är sparsam, nu svarar AMD genom att prispressa sina Ryzen-processorer i en veckolång kampanj.
Intels nya processorfamilj Coffee Lake är färsk från fabrik och har imponerat med sina klockfrekvenser och sin prestanda. Dock har Intel inte lyckats leverera tillräckligt många enheter för att möta den stora efterfrågan och representanter hos CPU-jätten har till svenska datorbutiker bekräftat att större kvantiteter inte är att vänta förrän nästa år.
AMD verkar nu ha tagit tillfället i akt och möter lanseringen av Coffee Lake genom att prispressa sina Ryzen-processorer i en kampanj som i skrivande stunder verkar vara aktiv i sex dagar mellan den 22 och 28 oktober.
Flertalet återförsäljare kan komma att medverka
Först ut att presentera kampanjen var Webhallen som uppdaterade priserna på Ryzen under söndagen. Dock säger källor till NordicHardware att det kan komma att handla om flera återförsäljare som hakar på denna kampanj. Något som stärks av tydliga prissänkningar på motsvarande produkter hos Netonnet under måndagsmorgonen.
AMD stiger i rank hos svenska återförsäljare
Noterbart är också att flera återförsäljare börjat bli allt mer positivt inställda till AMD. Det handlar inte bara om att företaget för första gången på många år faktiskt har produkter som kan konkurrera på marknaden utan även att den röda tillverkaren ger bättre stöd till återförsäljare.
En återförsäljare som NordicHardware talar med vittnar om att man under hösten kommer att satsa allt mer på AMD. Inte minst sedan Intel stressat ut Coffee Lake utan att ge återförsäljare några bra alternativ för att sälja ut sina Kaby Lake-lager. AMD Ryzen har också gett märkbara skillnader i marknadsfördelningen i Sverige. Tidigare sägs fördelningen varit närmast 90 procent Intel och 10 procent AMD när det handlat om processorer till entusiaster och datorbyggare. En siffra som nu är närmare 70/30 och redan visar en tydlig “Ryzen-effekt”.
Med sin nya Ryzen-kampanj hoppas givetvis AMD återta ytterligare marknadsandelar. Kanske kan man med denna kampanj lyckas övertala datorbyggare som inte har bestämt sig mellan Ryzen och Coffee Lake eller helt enkelt inte orkar vänta på att Intels nya processorer ska finnas tillgängliga i en större utsträckning.
För den som ska bygga dator är det ju verkligen köp-läge på Ryzen nu!
De processorer jag köpt i år har båda två varit Ryzen; en R5 1600 till mig själv och en R3 1300X till en dator som en lokal förening ska använda i många år framöver. I det budgetspann och användningsområden jag rör mig har jag svårt att motivera Intels processorer efter att Ryzen 3/5 släpptes.
Jag köpte en 1700x oc har beställt en 1200 till min fractal design node 304 låda med rx480 ,som ska gå som extra speldator hos mej , spelar inte så mycket AAA titlar , spelar mest indiespel , och andra icke krävande titlar , lite wow ibland så , då klarar jag mej med dessa setups =)
Har redan köpt Ryzen 1800x i sommras för 5.500:- Är supernöjd. Så till dagens pris är det ett kap minst sagt.
Already fått min I7-8700K I posten guys ??!
Är väl en gammal potatis idag. fick min måndag efter lansering. 😉
För att Ryzen ska locka kunder från Intelsidan måste de bli billigare än så här.
Låg ju UNDER 4000Kr i september, om än under en kort tid…