AMD och det franska Optis inleder ett nytt samarbete för att ta fram en mer fysiskt exakt, och realistisk renderingsmotor baserad på raytracing. Lösningen de båda utvecklar tillsammans ska nyttja ramverket OpenCL och AMD:s GPU-teknik med målet att den ska fungera med alla de senaste grafikkorten i företagets professionella FirePro-serie.
Optis är ett företag som grundades år 1989 i Toulon, Frankrike med fokus på att ta fram mjukvarulösningar för att rendera objekt i realtid. Deras huvudprodukt, Speos, är ett fysikbaserat renderingsverktyg som är kompatibelt med CATIA V5, SolidWorks and PTC Creo Elements/Pro (tidigare ProEngineering). Optis har idag över 1 600 tillverkare som kunder, bland annat jättar på automotiv, aeronautik och elektronik-marknaden som alla använder sig av deras mjukvara för att kunna granska en produkt i detalj innan man inleder tillverkning.
Det nya samarbetet mellan AMD och Optis går ut på att nyttja OpenCL i Optis mjukvara, samtidigt som Optis ska få tidig tillgång till AMD:s nya grafikkort för att certifiera och optimera deras grafikarkitektur för dess mjukvara. AMD och Optis säger att deras nya partnerskap är frukten av ett tre års samarbete på forskning och utvecklingsfronten. De säger nu att den stora utmaningen blir att utveckla en unik fysik-baserad rea-tidsrenderingsteknik som sticker ut från mängden.
CausticRT är är en annan raytracing-teknik som kan skapa realistiska 3D-renderingar.
Medan samarbetet med Optis är en av de största vinsterna på länge för AMD på den professionella marknaden, där NVIDIA idag dominerar, är det svårt att säga om det kommer påverka spelmarknaden någonting framöver och hur den kommer implementera raytracing eller så kallad strålföljning. Tekniken kan skapa mäkta imponerande grafik, men är samtidigt extremt resurskrävande.
Källa: GraphicSpeak