AMDs stora lansering inom datorgrafik är här och har gått av stapeln i form av en påkostad presskonferens på Hawaii. Vi är på plats på semesterorten och levererar alla smaskiga nyheter med den nya grafikkretsen Hawaii, däribland fler streamprocessorer och en ny ljudmotor.
Det senaste året har varit ett blandat sådant för AMD, med framgångar och motgångar om vartannat. Det röda laget har satsat stenhårt på att utmärka sig som ett företag som lägger sitt krut på spel, en tillverkare av grafik- och centralprocessorer med vanliga människor och framför allt spelare närmast hjärtat.
Man har visat sin förkärlek till gaming och spelare inte minst genom sitt storslam på konsolmarknaden. AMDs kisel kommer husera i samtliga av de nya spelkonsolerna, där grafikkretsen i Nintendo Wii U går under röd flagg och både Sony Playstation 4 och Microsoft Xbox One kommer drivas av företagets APU-kretsar.
Man har även utmärkt sig med sina omfattande spelpaket som levereras med utvalda grafikkort i mellan- och entusiastklasserna, inte minst i den senaste upplagan där kunder beroende på val av grafikkort kan ladda ner upp till tre valfria spel som ingår i spelpaketet Never Settle Forever. Vi kommer skriva mer om AMDs samarbete med spelutvecklare i vår artikel om AMD och Battlefield 4.
Tahiti börjar få grått hår
Däremot har det varit ett långsamt år sett till att faktiskt få ut nytt, konkurrenskraftigt kisel på PC-marknaden. Nvidia har suttit på prestandatronen för enkelkärniga grafikkort med sin GK110-krets med GTX Titan i spetsen i många månader, och uppdaterade i våras sitt utbud med trimmade varianter av sina Keplerkort. Då knuffade man även in en lite mer nedskalad variant av GK110-kretsen i den mer humana prisklassen i och med GTX 780.
AMD har lagt sitt krut på sin egen trimmade variant av det tidigare enkelkärniga flaggskeppet HD 7970 i och med HD 7970 GHz Edition. Kortet fick även sällskap av sin dubbelkärniga kusin HD 7990 som knep tronen som det snabbaste grafikkortet på marknaden – men kärna mot kärna har AMD haft svårt att hänga med.
Nu har man alltså tagit ytterligare ett steg och fräschat upp hela arkitekturen med vad som kallas Graphics Core Next 2.0 och introducerar en ny grafikkrets som kommer ersätta den Tahiti-krets som använts sina tidigare toppmodeller. Grafikkretsen heter Hawaii och tillhör den omtalade Volcanic Islands-familjen – och vi kommer här gå igenom de största nyheterna med det nya flaggskeppet.
Farväl till det fyrsiffriga namnschemat
Radeon-korten har haft varierande namnscheman genom tiderna, och de senaste åren har vi fått se namn med prefixet HD, följt av ett fyrsiffrigt namn som betecknar generation, prisklass och prestandaklass inom den prisklassen. HD-namnschemat började med HD 2000 och 3000-serien som introducerades 2006 och har hängt med hela vägen upp till den nuvarande HD 7000-serien. Nu är det alltså dags att stuva om igen.
Istället för HD används R som prefix, tillsammans med en siffra som betecknar prisklass. Här är exempelvis R9 prefixet som gäller för entusiastkorten som tidigare låg under namnen HD X9Y0. Mellanklasskorten får i sin tur prefixet R7.
Flaggskeppskortet heter R9 290X, där 200-serien betecknar andra generationens GCN-arkitektur. Näst sista siffran särskiljer i sin tur korten inom respektive prisklass, precis som den gjorde i tidigare namnschemat där HD 7970 placerade sig högre i prestanda än HD 7950. Toppmodellen innebär numera slutsiffran 90 samt suffixet X som betecknar att grafikkretsen har suffixet XT. Vi illustrerar några exempel här nedan.
Namn | Grafikkrets |
Radeon R9 290X | Hawaii XT |
Radeon R9 290 | Hawaii Pro |
Radeon R9 280X | Tahiti XT |
Radeon R9 270X | Curacao XT |
Radeon R9 270 | Curacao Pro |
Radeon R9 260X | Bonaire XTX |
Radeon R7 250 | Oland XT |
Radeon R7 240 | Oland Pro |
Högst upp i listan hittar vi den nya grafikkretsen Hawaii, men till skillnad från tidigare namnschemat så är det endast X-suffixet som särskiljer om det rör sig om Hawaii XT eller något nedskalade Hawaii Pro. Toppmodellen följt av sitt lite billigare syskon heter alltså R9 290X respektive R9 290, följt av R9 280X som bygger på samma Tahiti XT-krets som används i nuvarande HD 7970 och HD 7970 GHz Edition.
Hawaii XT – nästa generations GCN
Ersättaren till dagens flaggskepp ur Radeon-familjen, HD 7970 GHz Edition, får alltså namnet R9 290X. Kortet har en purfärsk Hawaii XT-krets under huven med en större kretsyta än sin föregångare men också något mindre än konkurrentens starkaste konsumentkort GTX Titan.
AMD utlovar att Hawaii XT kommer vara en väldigt skalbar grafikkrets som ska fungera i allt från mindre enheter på 1 watt till stora arbetsstationer med uppåt 1 kilowatts effekt. Kretsen kommer även ha stöd för den senaste verisonen av Microsofts Directx-mjukvara, version 11.2.
I de tidigare läckorna av kretsens specifikationer har vi fått höra en hel del om en kraftfullare minnesbuss, och så verkar bli fallet med Hawaii XT. Minnesbandbredden har fått en ordenlig knuff och utlovas hamna på över 300 gigabyte per sekund.
Specifikationer | R9 290X | R9 280X | R9 270X | R7 260X | R7 250 |
GPU | Hawaii XT | Hawaii Pro | Curacao XT | Bonaire XTX | Oland XT |
Transistorer | >6 miljarder | oklart | oklart | oklart | oklart |
Grafikminne | 4GB | 3GB | 2GB | 2GB | 1GB |
AMD TrueAudio | Ja | Nej | Nej | Ja | Nej |
3DMark Firestrike | oklart | över 6800 | över 5500 | över 3700 | över 2000 |
Riktpriser (US dollar) | Oklart | $299 | $199 | $139 | <$89 |
Medan ingen exakt mängd transistorer uppges så får vi höra att Hawaii XT består av över 6 miljarder, vilket kan jämföras med föregångaren Tahiti XT och dess 4,3 miljarder transistorer. Med den kraftfullare minnesbussen och det utökade kislet i arsenalen utlovar AMD att de har dubblerat kortets geometriprestanda och uppnått över 5 teraflop i flyttalsprestanda.Mer fokus på ultrahög upplösning och realistiskt ljud.
AMD passar på att visa sin förkärlek till höga upplösningar och dess inverkan på inlevelsen i datorspel. Den nya upplösningsstandarden 4K, eller Ultra HD, står på tröskeln och hittar ut på marknaden i fler och fler modeller. Även om vi ännu inte kan se en 4K-TV i allas vardagsrum är produkterna påväg, och AMD vill stå förberedda både för skrivbordet och TV-bänken. Med den ökade minnesbandbredden vill man ge mer prestanda vid så pass stora upplösningar, som trots allt ger fyra gånger fler pixlar än traditionell full HD eller 1080p. Man arbetar även på en ny VESA-standard, och tanken är att AMDs drivrutiner automatiskt kommer känna igen 4K-skärmar och justera inställningarna därefter.
Samtidigt introducerar man sin nya ljudmotor, kallad Trueaudio Technology. Tekniken kommer kunna användas av ljudtekniker för att ge mer frihet vid spelprogrammering och göra det enklare att använda sig av fler ljudkanaler. Ljudet kommer kunna accelereras av grafikkortet snarare än bara CPUn. AMD passar på att ge ett ganska imponerande demo där en mängd ljudkanaler spelas upp i konferensrummet på en uppsättning 7.1-högtalare.
Den fjärde pelaren – utvecklargränssnittet Mantle
AMD har under sin presskonferens beskrivit flera olika “pelare” i sin nya generation grafikteknik. Den första och mest fundamentala pelaren är den nya grafikarkitekturen som bygger vidare på Graphics Core Next-tekniken. Den andra pelaren är den nya ljudmotorn Trueaudio Technology för att underlätta programmering av ljudteknik i spel. Den tredje är satsningen på högre upplösningar i form av 4K och Eyefinity.
Den fjärde delen lägger sig som ett utvecklargränssnitt i still med Directx, tänkt att låta utvecklare arbeta närmare kislet och drivrutinen för att kunna få ut så mycket som möjligt av grafikkretsen. AMD hänvisar till att hanteringen av grafikprogrammering idag har många laster från gamla dagar då tekniken såg annorlunda ut, med mindre fri tillgång till minnet andra svårigheter.
Mantle ska fungera mer likt hur programmeringen ser ut till spelkonsoler. I en spelkonsol har utvecklarna på många plan mer fria tyglar och tunnare drivrutiner att brottas med, vilket är en av anlednigarna att spelkonsoler kan pumpa ut grafik med betydligt mer kvalitet än en PC med motsvarande hårdvara hade klarat av. Mantle erbjuder ett API som ska vara enklare att arbeta med, dra mer nytta av kraften hos grafikkortet.
Battlefield 4 kommer vara det första spelet som drar nytta av Mantle, och kommer inledelsevis lanseras med rendering genom Directx 11.1. I december kommer det sedan lanseras en uppdatering som gör att spelet renderar med Mantle istället för Directx, tänkt att ge ytterligare prestanda och hjälpa spelare med AMD-grafik att klämma ut så mycket som möjligt ur sina maskiner. Mantle kommer inledelsevis endast finnas till Windows men är tänkt att finnas till flera plattformar efterhand.
Riktpris eller bokningsdatum – dock inte båda
Medan inget av korten ännu har ett spikat lanseringsdatum så kommer flaggskeppet R9 290X kunna förhandsbokas från och med den 3 oktober i år, dock med ett ännu okänt riktpris.
3d position med ljud, yay
Ja vi hade inte klagat på detaljerade GPU-specifikationer just nu! 🙂 Även om ljuddelen säkert blir spännande i sig.. 😉
Och här satt man och kollade igenom hela streamen för mer info om R9-290X, men ack nej…
Trodde att eventet skulle helt handla om kretsen osv och inte allt runt om 😛
[quote name=”Animazer”]Och här satt man och kollade igenom hela streamen för mer info om R9-290X, men ack nej…
Trodde att eventet skulle helt handla om kretsen osv och inte allt runt om :P[/quote]
Det var vi fler som trodde =)
Vi lär få veta mer inatt, men tyvärr inget vi får skriva om på ett tag. 🙁
Älskar konceptet med “Mantle” som Dice jobbar på till BF4! Lär ju göra totalt mos av DirectX/OpenGL rent prestandamässigt! Får väl se hur kompatibiliteten blir med gamla Radeon kort (Lär väl vara 0% kompatibelt med Geforce-arkitekturer i vilket fall som helst). Grymt mäktigt att man nu alltså går tebax till old school programmering även på PC! Nu kommer PC mer på allvar kunna inkräkta i spelkonsollernas domän av low-level utveckling som konsollerna ensammäktigt härskat över sedan slutet av 90-talet när “Windows + DirectX” blev mainstream som utvecklingsplattform för PC.Iom detta lär väl även “partikel rökseffekter” gå att genomföra utan någon… Läs hela »
Mantle slår undan benen för Nvidia helt och utjämnar cpu duellen med intel för spelande?
Detta är en gamechanger av stora mått.
ritar om spelkartan
Detta borde glädja alla som uppskattar grafik utan några förbehåll.
AMD har definitivt något intressant på gång gällande grafikdelen.
@flopper
Känns bara så jäkla onödigt att behöva blanda in ditt hat till nVidia i nästan alla kommenterar som rör AMD.
Det är ganska vanligt att man väntar med att visa specifikationerna och bara kör överliggande nyheter vid presentationen så det är inget konstigt att vi inte fick så mycket specs och benchmarks.
Ljudet på hdmi då? 3.5 tack. 😛
Vad var egentligen nytt förutom Hawaii XT och Pro. Kommer de nya korten i övrigt att vara omdöpta varianter av redan befintliga kort?
[quote name=”Tripptrapptrull”]Vad var egentligen nytt förutom Hawaii XT och Pro. Kommer de nya korten i övrigt att vara omdöpta varianter av redan befintliga kort?[/quote]Det blir en blandning av omdöpta kort och nya kretsar. De som bygger på nytt kisel och därmed även får stöd för den nya TrueAudio-tekniken är de här tre vad vi vet än så länge;Radeon R9 290XRadeon R9 290Radeon R7 260X Nu har vi även skrivit en djupare artikel om det nya programmeringssgränssnittet Mantle API som ni kan hitta här. Ett ganska spännande initiativ faktiskt, inte minst om man ser på AMD som företag och deras position… Läs hela »
Gillar Mantle och lite annat, men vad gäller namngivningsschemat så har de ju redan trasslat till det. Bara Hawaii och Bonaire är väl helt generationsmässigt nästa generations GCN/GCN2 eller vad man nu väljer att kalla det, vilket framgår bland annat av att det bara är dessa som t.ex. stödjer de nya TrueAudio. Så att första siffran står för GCN-version har ju redan spruckit och serier kommer precis som förut bestå av kretsar ur olika generation allt för att OEM:s ska bli glada och få skriva nya fräscha siffror på sina datorpaket… :/
[quote name=”McKinley”]
@flopper
Känns bara så jäkla onödigt att behöva blanda in ditt hat till nVidia i nästan alla kommenterar som rör AMD.[/quote]
Personangrepp, du borde bli bannad.
står verkligen Nordichardware för sånt?
@flopper @McKinley håll er på mattan är ni snälla. Ni får gärna kommentera, diskutera och argumentera men håll det på rätt nivå och till ämnet annars får vi börja rensa upp i kommentarerna.
Jag höll mig till ämnet men en viss Flipper kunde inte göra det.
Blir jag bannad är inte det hela världen. 🙂
Trots att Mantle låter väldigt intressant, så är det något unket med denna presentation. AMD brukar i sann AMD-anda aldrig hålla inne med teoretiska prestanda förbättringar gentemot nVidia. När man nu för en gångs skull inte gör det, känns detta väldigt fel. Det äre precis som om man försöker ta bort fokus från prestandan och rikta det på Mantle och audio-delen istället.
Självklart hoppas jag att jag har fel men något känns bara inte bra.
[quote name=”McKinley”]Trots att Mantle låter väldigt intressant, så är det något unket med denna presentation. AMD brukar i sann AMD-anda aldrig hålla inne med teoretiska prestanda förbättringar gentemot nVidia. När man nu för en gångs skull inte gör det, känns detta väldigt fel. Det äre precis som om man försöker ta bort fokus från prestandan och rikta det på Mantle och audio-delen istället. Självklart hoppas jag att jag har fel men något känns bara inte bra.[/quote]Amd vill vinna mark & då är det nog bättre att visa något nytt än tampas med ren kraft då det varit till Nvidias fördel… Läs hela »