AMD presenterade tidigare i veckan sin nya grafikkortsserie Radeon Sky som ska användas i molnservrar för strömmande speltjänster. Som en direkt konkurrent till Nvidia Grid menar AMD att man inte bara kommer erbjuda bättre prestanda utan även högre effektivitet.
Vi fick under Game Developer Conference tillfälle att prata ostört med flera av AMD:s högst uppsatta produktchefer inom företagets grafikavdelning. Ett av de samtalsämnen som kom på tal var företagets fokus på cloud gaming. Ett koncept som för de oinsatta innebär att kraftfulla servrar renderar grafiskt krävande spel och sedan skickar grafiken till mindre kraftfulla klienter som en videoström. Klienterna kan på detta sättet användas för att spela mycket kraftfullare och mer grafiskt krävande spel än vad som skulle vara möjligt på deras egen hårdvara.
AMD avslöjade redan under sin presentation av Radeon Sky-serien och sitt cloud gaming initiativ att man mer eller mindre lyckats lösa gåtan med höga latenser, som varit något av teknikens akilleshäl. Men nu avslöjade man även mer om själva grafikkorten som används i Sky-serien och att man tror sig slå konkurrenterna på fingrarna när det gäller både beräkningskraft och energieffektivitet.
AMD berättade att man för tillfället stödjer upp till sex spelare per grafikkort och om vi räknar baklänges bir detta tre spelare per GPU mot två spelare per GPU som Nvidia tidigare gått ut med i specifikationerna för deras Grid-servrar.
“Everytime I’m talking to someone thinking about buying a bunch of servers to support a set amount of streams they ask how much hardware they have to buy. And I believe we can cover that many streams with about 30 percent less hardware then the competition so they see an imidiate savings in money and electrical power,” berättade David Cummings, chef på AMD:s professionella grafikavdelning.
Utan att gå in på specifika detaljer bekräftade man också att man med Radeon Sky-serien ska vara kapabel att driva fler spelarströmmar per watt än konkurrenterna klarar av.
2013 är det år som AMD tror att cloud gaming kommer att slå igenom på allvar och förutom sin höga prestanda tror man att deras erfarenhet inom servermarknaden där man vet vilka krav som finns på komponenter och system i detta segment. Till skillnad mot Nvidia ska AMD även jobba direkt mot sina partners och inte skapa en lösning som ska fungera för alla utan istället optimera specifika lösningar beroende på deras partners önskemål.
Passivt kylt Radeon Sky 900
AMD bekräftade också att anledningen till varför Radeon Sky 900 inte använder sig av fullfjädrade Tahiti XT-grafikkretsar är enbart på grund av strömförbrukning och värmeutveckling. Kortets dubbla Tahiti-kretsar har 1 792 streamprocessorer vardera och ger ett grafikkort med en maximal strömförbrukning på 300 watt. Vilket gjort det möjligt för AMD att kyla grafikkortet helt passivt. En lösning som gett grafikkortet smeknamnet “det stora strykjärnet”.
Vi kommer att höra mer om AMD:s satsning på cloud gaming senare i år men det står utom tvivel att man precis som Nvidia satsar hårt på denna marknad.