Testsystem och testmetod
Resultaten i den här artikeln är insamlade med våra fyra dedikerade CPU-testsystem. Förutom hårdvaran som sitter i våra testsystem är de även utrustade med en mängd testprogram som används för att bedöma processorns prestanda samt en wattmätare från Wattsup som mäter den effektförbrukning som sker i systemet för att detta sedan ska kunna jämföras med resultat från andra processorer eller klockfrekvenser.
Testsystem | |
---|---|
Moderkort | Intel LGA-1151: MSI Z270 Gaming Pro Carbon (Tester) och Asus Maximus IX Code (OC) Intel LGA-1150: Asus Z97-A Intel LGA-1155 – Asus Maximus VI Gene Intel LGA-2011-3: Asus X99 Deluxe Intel LGA-2011: ASUS P9X79 PRO Intel LGA-2011v3: Asus X99 Deluxe Intel LGA-2066: Asus Prime X299 Deluxe AMD AM4: MSI X370 Xpower Gaming Titanium (UEFI 1.26) AMD AM3+: Asrock 990FX Killer AMD FM2: Gigabyte G1.Sniper A88X |
Minne | Intel LGA-1151: Corisair Vengeance LPX 2x8GB DDR4-2133 @1,2V Intel LGA-2011-3: Corsair Vengeance LPX 4x4GB DDR4-2433 @1,2V Intel LGA-1150: Corsair Vengeance 2x8GB DDR4-2400 @1,65V Intel LGA-2011: Team Vulcan 4x4GB DDR4-2133 @1,65V AMD AM4: Geil Evo-X DDR4-2x8GB 3200 @ 1.35V AMD AM3+: Corsair Vengeance 2x8GB DDR3-1866 @1,65V AMD FM2: Corsair Vengeance 2x8GB DDR3-2133 @1,65V |
Lagring | Crucial M550 512GB |
Grafikkort | Asus Geforce GTX 1070 Strix Gaming |
Nätaggregat | Corsair HX1000i |
Kylare | AMD AM4: EKWB Predator 240 Övriga: Noctua NH-C14 |
Chassi | Cooler Master Lab |
Operativsystem | Windows 10 Pro |
Målet är att alla testsystem ska ha så homogen hårdvara som möjligt, så alla komponenter som är plattformsoberoende är samma för alla system. Alla testsystem använder digitala HX1000i-nätaggregat från Corsair, som även har bidragit med minnesmoduler för både DDR4 och DDR3. Crucial står för lagringen, i form av M550 512 GB, en per testsystem. Att samma lagring används är viktigt för att inte en eventuell överföringsflaskhals ska påverka resultaten.
Varje testsystem använder ett Geforce GTX 1070 Strix från Asus för de tester som inte involverar en eventuell integrerad grafikkrets. Vi använder ett modernt och kraftfullt grafikkort just för att grafikkretsen inte ska riskera att bli en flaskhals i de mer grafiktunga testerna.
Minneskonfiguration
Minnesmodulerna har behövt variera mellan plattformarna i viss mån, men de kriterier vi har haft när vi valt och konfigurerat minnet för respektive testsystem är följande:
- Alla system ska ha totalt 16 gigabyte arbetsminne.
- Varje processor ska köra den högsta minnesfrekvensen som det finns officiellt stöd för.
Tar vi AMD A10-7870K som exempel så har den två minneskanaler som klarar av DDR3-minne i upp till 2 133 megahertz. Med en modul per kanal innebär det dubbla moduler på 8 gigabyte styck som körs i den frekvensen. För Intel Core i7-6950X gäller istället fyra DDR4-kanaler, så här används fyra moduler på 4 gigabyte styck som körs i 2 400 megahertz.
Notera att flera minnesmoduler och moderkort ger stöd för att köra högre minneshastigheter än så, men det sker i så fall via överklockning. Den minnesfrekvens vi utgår ifrån är den som specificeras för minneskontrollern i processorn.
Prestandatester
En CPU skiljer sig från en GPU just i att den är så pass flexibel, och därför finns det också flera olika typer av belastningar och sysslor som är intressanta att testa. Vi har använt en utförlig testsvit med nästan 20 prestandatester för att få en så komplett bild som möjligt av hur en processor presterar i olika situationer. Här nedanför följer en komplett lista på alla prestandatester vi använder i Svenska CPU-guiden i nuläget.
CPU-centrerade tester
Namn | Flertrådat | Körs i klockfrekvens | Beskrivning |
7-Zip | Ja | Standard 2,9 GHz |
Belastar genom att komrimera och dekomprimera en referensfil. |
Cinebench R15 | Två tester, enkel- och flertrådat | Standard 2,9 GHz |
Syntetiskt test för 3D-rendering |
Mozilla Kraken | Nej | Standard 2,9 GHz |
Webbläsarbaserat Javascript-test som körs i Google Chrome. |
Java Sunspider | Ja | Standard | Webbläsarbaserat och flertrådat Javascript-test som körs i Google Chrome. |
Blender | Ja | Standard 2,9 GHz |
3D-modelleringsprogram som renderar ett referensprojekt. |
Handbrake | Ja | Standard 2,9 GHz |
Videokonvertering till H.265. |
X264 | Ja | Standard | Videokonvertering till H.264. |
POV-ray | Ja | Standard | 3D-renderingstest med raytracing. |
Euler3D | Två tester, enkel- och flertrådat | Standard 2,9 GHz |
Syntetiskt test för 3D-rendering. |
Testerna i tabellen här ovanför lägger huvudsakligen sin belastning på själva CPU-kärnorna i processorn snarare än grafikkretsen. Det gör dem särskilt användbara för att jämföra CPU-arkitekturer och för att jämföra modeller som har integrerad grafik med modeller som inte har det.
GPGPU-tester
Namn | OpenCL | Körs i klockfrekvens | Beskrivning |
Adobe Media Encoder CC 2015 | Ja | Standard | Belastar hela systemet, både grafik och CPU, genom att rendera ett videoprojekt i 4K-upplösning. |
AIDA64 Engineer | Ja | Standard | Utför syntetiska GPGPU-beräkningar med OpenCL, mer specifikt flyttalsoperationer med enkel- respektive dubbelprecision (”Julia” respektive ”Mandel”). |
PCMark 8 | Ja | Standard | Syntetiskt test som belastar hela systemet med både grafik- och CPU-beräkningar samt GPGPU. |
Testerna här ovanför fyller två syften: dels belastar de hela systemet för att ge en bild av hur hela processorn, med både grafikkrets och CPU-kärnor, presterar, och dels låter de oss ringa in hur bra en eventuell integrerad grafikkrets är på att utföra generella beräkningar som inte nödvändigtvis är just grafikorienterade. När vi använder samma grafikkrets till alla processorer (det vill säga när vi använder diskret grafik) blir GPGPU-delen av prestandan samma för alla, och på så sätt kan testerna även användas som helt CPU-orienterade tester i och med att det är just CPU-delen som kommer variera.
Speltester
Namn | API | Upplösning | Körs i klockfrekvens | Lanseringsår |
3DMark (Fire Strike + Time Spy) | DirectX 11/12 | Standard 2,9 GHz |
2013 | |
Civilization: VI | DirectX 11/12 | 3 840 x 2 160 2 560 x 1 440 1 920 x 1 080 1 280 x 720 |
Standard | 2014 |
Grand Theft Auto V | DirectX 11 | 3 840 x 2 160 2 560 x 1 440 1 920 x 1 080 1 280 x 720 |
Standard 2,9 GHz |
2015 (PC) |
Middle-Earth: Shadow of Mordor | DirectX 11 | 3 840 x 2 160 2 560 x 1 440 1 920 x 1 080 1 280 x 720 |
Standard 2,9 GHz |
2014 |
Rise of the Tomb Raider | DirectX 11/12 | 3 840 x 2 160 2 560 x 1 440 1 920 x 1 080 1 280 x 720 |
Standard 2,9 GHz |
2011 |
Speltesterna fyller egentligen samma funktion som GPGPU-testerna, men med en lite mer praktisk infallsvinkel. Vi använder de här testerna dels för att ge siffror som är enklare att relatera till som konsument (ungefär hur hög bildfrekvens du kan vänta dig med integrerad respektive diskret grafik) och dels som ett verktyg för att ge en jämn belastning över hela systemet som inte nödvändigtvis pressar CPU-kärnorna till max.
Enkel- eller flertrådat
Vissa av våra tester kan använda alla av en processors tillgängliga trådar medan andra bara kan dra nytta av en. Det är viktigt att ha med båda dessa testtyper för att få en hel bild av hur processorn presterar; en processor med väldigt många trådar kanske är kraftfull vid en typ av syssla, men kan inte de individuella trådarna hänga med på egen hand kommer prestandan bli bristande vid andra sysslor som inte är lika väloptimerade för parallellism.
Att kunna skilja på tester för en eller flera trådar är även viktigt för att kunna undersöka hur många instruktioner per klockcykel (IPC) en processor eller arkitektur klarar av. När det är IPC för hela processorn som ska undersökas är det viktigt att alla processorns resurser kommer till nytta, varpå ett flertrådat test som Handbrake (videokonvertering) eller Euler3D (syntetisk 3D-rendering) kommer väl till pass. När vi istället vill gå in på djupet och granska hur mycket av prestandan som hänger på själva arkitekturen, när mängden kärnor inte längre är en faktor, så är det ett enkeltrådat test som Cinebench ST, Euler3D ST eller eller Mozilla Kraken vi vill ha.
Prestanda vid samma klockfrekvens
Som vi nämnde i stycket ovanför så är det i många fall intressant att undersöka en processors IPC, men man får inte en ordentlig bild av det värdet när olika processorer körs i olika klockfrekvenser. Olika arkitekturer klarar av olika mängd instruktioner per klockcykel, så om vi ska kunna jämföra processorer med olika arkitekturer mot varandra och kunna jämföra hur mycket prestanda du faktiskt får ut vid en given klockfrekvens måste vi först se till att processorerna körs i matchande frekvens så att vi kan stryka klockfrekvensen helt som variabel.
I vårt fall kör vi en uppsättning processorer i 2,9 gigahertz, som är en frekvens vald för att kunna nås av merparten av moderna processorer. Vi har dock inte testat alla processorer i den klockfrekvensen, av flera anledningar. Dels ger det ingen ny information att testa två processorer ur samma serier som endast skiljer sig till klockfrekvensen på det här sättet – det är i praktiken samma processor, och resultatet kommer bli identiskt. Det är först när andra specifikationer skiljer sig, såsom arkitektur, tillverkningsteknik, cacheminne eller mängd kärnor eller trådar, som det blir intressant att jämföra processorerna vid matchande klockfrekvens. Ett annat kriterium är att processorn har upplåst multiplikator för att det ens ska gå att justera frekvensen tillräckligt mycket.
Effektförbrukning
Strömförbrukning är en komplicerad aspekt av att testa processorer, då det inte finns något sätt att direkt mäta förbrukningen från enbart processorn. Istället mäter vi förbrukningen från hela systemet och håller så många komponenter som möjligt identiska mellan systemen för att i möjligaste mån se till att den skillnad i förbrukning som finns mellan systemen beror just på processorn och ingenting annat. I och med att olika moderkort hanterar sina spänningar olika kommer det alltid finnas en viss felmarginal, men genom att använda matchande nätaggregat, grafikkort, lagring och andra komponenter håller vi den felmarginalen så liten som möjligt.
Vad vi vill uppnå med effektförbrukningstesterna är dock att analysera inte bara hur mycket ström systemet konsumerar utan hur det gör det. För ändamålet använder vi digitala effektförbrukningsmätare från Watts Up som en gång i sekunden mäter och sparar värdet på effektförbrukningen. Den datan kan sedan användas till flera intressanta analyser.
Dels kan vi räkna ut ett genomsnitt på effektförbrukningen för en given uppgift – på så sätt får du en bild av hur mycket energi som faktiskt kommer gå åt om du kör ett system med en given processor en viss tid. Det är ett användbart värde för att väga förbrukningen hos olika processorer mot varandra när du undrar hur stort avtrycket på elräkningen kommer bli.
Effektivitet
Samtidigt som den genomsnittliga förbrukningen är ett användbart värde så ger det inte hela bilden av hur energieffektiv en processor är. Ta videokonvertering som ett exempel: en processor kanske har en 10 procent högre genomsnittlig effektförbrukning än en konkurrerande processor, men det innebär inte nödvändigtvis att den är mindre energieffektiv, då den kanske blir klar med samma konvertering på 20 procent kortare tid. Hur effektiv en processor är beror på hur mycket beräkningar du får ut ur en given mängd energi.
Genom att logga förbrukningen under hela prestandatestet kan vi räkna ut hur stor mängd energi i Joule som har förbrukats totalt under testtiden. Dividerar vi sedan det med arbetet som har utförts, räknat i bildrutor (konverterade bildrutor vid videokonvertering eller renderade bildrutor för spel) får vi ut ett jämförbart värde för energieffektivitet, mätt i Joule per bildruta.
Vi testar både effektförbrukning och effektivitet med både diskret och integrerad grafik (förutsatt att integrerad grafik finns, annars testar vi endast med diskret) med två olika belastningstyper: grafikrendering i spel och videokonvertering. Grafikrenderingen i spel är viktig för att det ger en blandad belastning av processorn, inte minst när integrerad grafik används. Videokonvertering, vilket vi kör i Handbrake, ringar i sin tur in endast CPU-delen av processorn genom att belasta alla trådar med en känd belastning (mängden bildrutor i ett videoklipp är konstant) men utan att belasta grafikkretsen – på så sätt kan vi jämföra även med processorer utan integrerad grafik.
Stort tack till Corsair, Gigabyte, Asus, MSI, Crucial, Noctua, Watts Up, Netgear och Startech som har bidragit med testhårdvara.
Synd att ni testat med äldre AGESA och 2400Mt på minnen, Ryzen trivs bra med 3200 men hitintills har det mer eller mindre krävt samsung b-die, senaste AGESA ska dock löst detta och tillåter andra kretsar att komma upp i över 3000Mt. Ps. Ni vet om prestandabuggen med nVidiakort och Ryzen i dx12 va?
https://www.youtube.com/watch?v=zmOglA32uRU
“With videos like this we really don’t want to speculate without having facts. The facts currently show that there is an issue with DX12+Nvidia+Ryzen; you can see that in the video. Aside from that, we don’t know for sure that the issue is due to Nvidia’s DX12 driver overhead (although that seems most likely) or some other problem.”
Vad gäller AGESA så använder vi det senaste som går att använda i nuläget. Vi kör den senaste UEFI-versionen som optimerats för Ryzen 5. Vi använder även Samsung b-die-minnen från Geil. Anledningen att vi testar primärt med 2400MHz är för att det är hastigheten som _AMD själva specificerar för system med två moduler_. Intel Kaby Lake testas med samma hastighet, av samma anledning. Vi testar även med högre minneshastigheter på sidan för minnesskalning, men att testa enligt AMD:s egen specifikation i native-hastighet är det enda rimliga för bastesterna. Samma regler för alla CPU-tillverkare 🙂 Vad gäller DX12-buggar med Ryzen och… Läs hela »
Förstår tänket att separera minnesfrekvenspåverkan men det blir samtidigt lite konstigt att dela upp det inom ett “bastest” men det är kanske personlig preferens om något. Om ni nu är medvetna om att det är något hinky med dx12+nV+Ryzen varför tar ni då med det i ert testande alls? Ännu större fråga är varför ni tar med just ROTR där det finns mycket tydliga problem i spelet med fler än fyra kärnor/trådar (HT on/off på 7700k eller 7600 vs 7700) och dessutom det spel där nv+ryzen+dx12 buggen visas oerhört tydligt. Vad jag vet finns det rätt många andra spel ni… Läs hela »
Vi uppdaterar successivt med fler speltester, och vi har använt ROTTR sedan innan Ryzen lanserades, helt enkelt för att det är en titel där det smidigt går att jämföra DX11- och DX12-prestanda. Vi kommer givetvis göra en djupare analys av jämförelsen mellan Radeon- och Geforce till Ryzen-plattformen, vilket blir en separat artikel. Jag ser dock inte varför vi skulle välja att inte ta med testet av den anledningen – om det är ett genomsyrande problem är det ju i fall desto viktigare för konsumenter att se det representerat. Sämre prestanda i vissa titlar, exempelvis vissa DX12-titlar med Geforce-grafik, är ju… Läs hela »
Fast nu är det inte normala beteenden vi ser utan prestanda som går i direkt motsatt håll av vad som borde ske och dessutom de resultat som ligger utanför normen, att då använda ett spel som cpu benchmark som är så buggigt som ROTR ändå är för att vara representativt för spelmarknaden i stort blir ett mycket underligt resonemang, speciellt när man inte testar särskilt många spel. Sen kanske ni inte ska anspela på att det är Ryzen & AMDs fel att nVidia gpuer uppvisar mycket underligt beteende i dx12, det är redan visat att det är specifikt nV som… Läs hela »
Kika på denna bild, här presterar en 7600k 184,7fps i snitt medans en 7700k presterar 149,77fps. Det är en ökning på 23,3% i fps från 7700k som ses på 7600k, detta trots att 7600k har lägre frekvens och fyra trådar mindre. Tittar vi sedan på hur 7350k presterar så ligger den 5% före 7700k trots halva antalet kärnor, trådar och lägre frekvens. Detta trots att ROTR kan belasta en modern 4c8t cpu till 100% i 720p i två av deltesterna, det rimmar inte bara ganska illa med prestandan som spottas ut utan också jävligt illa. Prova att spela spelet och… Läs hela »
Som vi tydligt påpekade under vårt livesända eftersnack kan vi inte säga något mer konkret om prestandaskillnader på Ryzen med Geforce vs. Radeon-grafikkort innan vi själva testat. Det är klart intressant och värt att undersöka, något vi redan har planerat. Jag ser dock inte att vi anspelat på att det är någons specifika fel, det måste vara misstolkat men tyckte vi var väldigt tydliga i livesändningen. Vi varken kan eller vill säga något officiellt kring detta innan vi själva testar, det finns ingen som vinner på att vi gissar oss fram till slutledningar. 🙂 Angående ROTR är det som sagt… Läs hela »
Jättebra att ni lägger till kommentarer och förtydligar men det är inte enbart problem med ryzen och dx12 i detta spel, kika på min föregående kommentar om hur 7700k, 7600k och 7350k presterar i den inbyggda benchen och hur uppåt väggarna dom resultaten är. (ser att bilden inte visas om man inte klickar på den i det föregående inlägget, det pekar iaf på dx11 720p.)
Vi tog med det i kommentaren också Tellus att Intel ser ökad bildfrekvens av någon anledning. Ska se om det behövs förtydligas något, det vi påpekade var att prestandaskalningen från DX11 till DX12 helt enkelt ser knasig ut generellt.
Vill bara tillägga att jag tycker ni gör helt rätt i att med ROTTR. Skulle man utesluta vissa prestanda tester bara för att det inte passar tillverkare för att drivrutiner krokar, oavsett vems fel det är, så vilseleder man läsarna.
Bra jobbat!
Min poäng var väl snarare att man kan av misstag vilseleda läsare genom att ta med resultaten då man kan tro att många spel beter sig som just ROTR, vilket inte är sant, ROTR har väldigt underliga resultat, så som att en lägre klockad i3 slår en högre klockad i7 i dx11, detta trots att spelet kan belasta en 4c8t till 100% i två deltester. Hur det går till kan man fundera på men man bör kunna dra slutsatsen att något inte står rätt till.
Nja ska man bygga sin egen rigg så bör man vara så pass insatt att man vet att någonting är fel när man ser dessa siffror, gör man inte det bör man inte hålla på att bygga egen rigg utan hålla sig till färdigbyggda och då läser man ändå inte dessa scheman.
Så att ta bort ROTR ur testet skulle bli mer missvisande än att ha det kvar.
90% av de som bygger själv har ingen aning om vad de håller på med. Bygga själv har nästan blivit mainstream.
Lyssnade till videoklippet och hörde att ni påstår att B350 inte har stöd för dubbla grafikkort vilket är felaktigt.
B350 har stöd för crossfire men inte SLI.
Dubbla AMD grafikkort fungerar men inte nvidia.
Ser även att det även står fel i artikeln.
Om du läser på AMDs egen hemsida: http://www.amd.com/en-us/products/chipsets/am4
Så ser du att dual GPU inte är supportat på B350 från AMD dock har vissa moderkortstillverkare valt att lägga till stöd för det själva. Men NH har helt rätt i att det inte finns något officiellt stöd för dubbla grafikkort med B350.
Vi har uppdaterat artikeln nu Oden, det är som Morkul säger ganska tvetydigt vad som gäller. Den info vi fick var att det inte var stöd för varken SLI eller Crossfire men som sagt har vissa moderkortstillverkare löst detta ändå och vi har uppdaterat artikeln för det nu. 🙂
Efter att ha kollat på videon så vänligen sluta knacka i bordet eller flytta mikrofonen till ett eget stativ (om det hjälper) så vi slipper höra den där väldigt jobbiga ljudeffekten. I grafen för power consumption – Civilization VI DX11 (Average) så är GTX 970 listat som grafikkort. Jag förutsätter att det är en typo…. Ett personligt klagomål som jag har är att jag skulle vilja se ett kompileringstest istället för ett utav alla dessa grafik/renderingstester som för min del känns väldigt snarlika. På tal om önskemål om tester så skulle jag vilja se ett framtida test, efter de utlovade… Läs hela »
Bra Feedback Fredrik, jag får bakbinda Carls händer inför nästa sändning det är nog enklast. 😉 Vi har funderat på olika nya CPU-tester, det är inte omöjligt att vi kikar på just ett kompileringstest. Det är specifikt något som varit på tal, men återigen är det en jäkla process att utöka testsviten när 30-50 processorer på 10 olika plattformar ska testas om. Men vi tar det i beaktning! Det där är något vi pratar mycket om just nu Fredrik, räkna med mer “symbios” mellan guiderna där vi bygger rekommenderade datorpaket osv. Sen hoppas jag att vi även kan köra mer… Läs hela »
Finner att ni i CPU-guiden klassar: Rekommendationer – 7 000 kr och uppåt Intel Core i7-6950X – Kraftfullast på marknaden i egna tester har en Ryzen 7 1700 uppnått bättre resultat än i7-6950X. Som egen reflektion till det ni berör i slutet av denna livesändning, vill jag tillföra följande: Utifrån min erfarenhet av att göra några inlägg/kommentarer på NHW, så utan att ha mötts av mer ett antal än tummen ner (men även upp:) ifall något jag skrivit (förmodligen) har tolkats som ett ställningstagande FÖR Amd, drar jag slutsatsen att många läsare har samma omogna mentalitet som fotbollshuliganer. Av den… Läs hela »
Äntligen fått testa Ryzen själv! Fick en Ryzen 7 1800X på jobbet för att testa om den skulle passa till att använda på våra arbetsstationer, i teorin skulle det i alla fall vara det absolut bästa valet. Redan vid installationen av operativsystemet så började problemet, det gick helt enkelt inte. Jag hade helt missat att Ryzen för tillfället inte har Linux stöd. Fick installera alpha versioner av kernel för att få igång operativsystemet men då fungerade inte vissa av våra mjukvaror istället, om det beror på Ryzen eller på kernel går inte att säga just nu då det fortfarande saknas… Läs hela »
Ryzen ska fungera med kernel 4.10 eller senare även om senare versioner innehåller mer optimeringar. Vad provade du med för version av kerneln?
Inser nu att jag var otydligt i mitt första inlägg: Kernelversion 4.10.10. Problemet var inte kernel utan att av någon anledning så räcker det inte med att kompilera om vissa program utan de fungerar helt enkelt inte. Som utvecklare så blir man konfunderad av bristen av information från AMD. Upptäckte även samma problem med vissa Windows program dessutom. Håller på att gräva i problemet just nu, då jag inte har full källkod till alla programmen är det svårt att hitta en gemensam nämnare. Fick lov att disassemblera par av programmen för att försöka se vad som händer, förhoppningsvis får vi… Läs hela »
Klockan är nu typ 03:00 och jag sitter i en hytt på en Finlandsfärja (Firma fest vilket jag hatar!), Har suttit en hel med att utröna vad som kan vara att “felet” med Ryzen kan vara problemens är inget och allt på samma gång, När läser igenom diverse assembler forum blir det uppenbart att nya Ryzen CPUs har tagit vissa genvägar, frågan är bara hur detta kommer påverka Ryzen i slutändan. Personligen har jag endast hunnit testat handfull av instruktioner som påstås vara påverkade. Men frågan vika instruktioner är påverkade och i viken omfattning. sedan kommer är frågan: vart ligger… Läs hela »
Intressant undertråd detta!
Det enda jag sett tidigare om Ryzen och Linux är ett moderkortstest där det inte verkar ha varit några som helst problem med installation och mjukvara:
https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=msi-b350-tomahawk&num=2
Angående instruktionerna så påverkar det alla program som körs på CPUn och inte bara Linux. Alltså även Windows och dess program.
Jag är inte *helt* med på alla kommentarer i slutomdömena. * Det känns lite dumt att ge generella uttalanden om “Ryzen 5” utan att ta med de andra två modellerna. – Vid överklockning når de billigare icke-X modellerna samma frekvenser som de testade. Då blir Ryzen 5 1600 kung i pris/prestanda. – Utan överklockning känns 1500X som ett bättre köp än 1400, eftersom man för en mindre extra kostnad då får; högre frekvenser, bättre kylare, dubbelt så stort L3 cache. – 1600X känns lite svår att motivera till annat än massproducerade “färdigdatorer”. Minimal överklockning samtidigt som den säljs utan kylare.… Läs hela »
Ni visade att ni faktiskt är bäst på hårdvarutester.Jag var rädd ni hade tappat det. Men det har ni verkligen inte. Bra svar på minnes hastigheter.Ska man köra med snabbare minnen måste man också göra det på Intel.
Minnes priserna är väldigt höga just nu och 3200 inte billigare en 2400.Att lägga mer pengar på minnen en cpu är lite dumt anser jag då.
Mvh