AMD har nu enligt en marknadsstudie från Current Analysis fått ett ordentligt kvitto på AMD64-arkitekturens framgång. Försäljning av AMD-baserade system på retailmarknaden i USA har nämligen ökat med nästan 30% sedan januari 2004 vilket höjer AMDs marknadsandel till drygt 50% inom detta område.
Den enes bröd den andres död heter det ju och samtidigt som AMD ökat sin försäljning 30% har Intels sjunkigt med 30% vilket lägger Intels marknadsandel på knappt 50%.
AMD går med andra ord mycket starkt på den amerikanska marknaden och även om dessa siffror enbart omfattar retailmarknaden är det intressant att se AMDs mycket positiva statestik.
Storleksmässigt är retailmarknaden ingenting jämfört med OEM-marknaden men den förstnämnda är där man hittar mest kunskap och förståelse för tekniken. Vilket betyder att många användare börjat inse fördelarna med AMDs Athlon 64-processorer.
Utanför retailmarknaden är Intel dock fortfarande mycket starka där man byggt upp ett omfattande nät av säljpartners under åren.
“It’s important to point out that the numbers refer to desktop sales. Intel dominates the notebook sector, which is taking an ever larger chunk of the overall PC market, keeping the chip giant well ahead of its arch-rival for the time being. Equally, Intel continues to outsell AMD by a very healthy margin in the non-retail segments, primarily because of its strength in the corporate and business sectors – and, of course, market leader Dell’s current ‘Intel only’ policy.”
Vi har länge förstått att de mer insiktsfulla retailkonsumenterna fattat tycke för AMD efter introduceringen av Athlon 64 och nu finns det alltså konkreta bevis på detta.
Källa: The Register