DirectX 12 har länge utlovat imponerande resultat för framtidens datorspel. Tekniken effektiviserar rendering av grafik och låter processorer och grafikkort jobba bättre med varandra. AMD säger sig vara glada över att se DirectX 12 närma sig verkligheten. Företagets flerkärniga processorer sägs nämligen gynnas av den kommande tekniken.
Är det något företag som satsat stort på processorer med många kärnor så är det AMD. Med den kommande introduktionen av Windows 10 och DirectX 12 kan företaget få användning för sin entusiasm kring kärnor. Enligt en ny presentation från företaget kommer DirectX 12 ge stora prestandaförbättringar för datorer med många processorkärnor.
Det har länge påståtts att det inte behövs särskilt många processorkärnor för att driva en bra speldator, max fyra enligt vissa. Detta har bland annat berott på att DirectX 11 inte varit så bra på att fördela arbetsbördan mellan processorers kärnor. Enligt siffror från AMD är det oftast processorers första kärna som får ta hand om en processors största arbetsbörda. DirectX 11 kan inte heller använda fler än sex processorkärnor och tappar därför effektiktivitet i processorer med många kärnor.
DirectX 12 sägs vara betydligt bättre än sin föregångare på att fördela arbetet ut till processorers kärnor. Med AMD:s A10-7850K sägs effektiviseringar och fördelning av arbetsbörda ge betydligt högre prestanda än tidigare. Räknat per watt sägs DirectX 12 ge 469 procent högre prestanda än DirectX 11. Detta kan betyda lägre energikonsumtion och/eller högre grafikprestanda.
I slutändan sägs DirectX 12 kunna utnyttja kraften från fler processorkärnor och fördela arbetsbördan mellan processorkärnor för att ge knappt dubbelt så höga uppdateringsfrekvenser än DirectX 11.
DirectX 12 kommer att göra debut med Windows 10 i sommar. Då kommer uppdateringar för existerande grafikkort som stöd för tekniken. AMD utlovar uppdateringar för alla Radeon HD 7000-kort eller senare.
Källa: Techpowerup
Relaterade artiklar
- Directx 12 kan göra det möjligt att koppla samman Geforce och Radeon-grafikkort
- Stardocks vd: “DirectX 12 kan ge spelgrafik i Hollywood-kvalitet med dagens hårdvara”
- Rejält ökad prestanda och höjd energiförbrukning när nya DirectX 12 testas i Windows 10
- Mantle och Directx 12 ger bättre förutsättningar för SLI och Crossfire med sammanslaget minne
- Directx 12 finns redan i Windows 10 – AMD och Nvidia väntar på klartecken
- Nya Civlization: Beyond Earth får stöd för AMD Mantle
Mantles riktiga uttryck för amd.
Helt plötsligt är deras cpu bättre.
En bra strategisk plan att ta bort Intels fördelar i cpu området.
(såg den komma långt i förväg)
Nu känns det ännu bättre att sitta med en FX-8350. 😀
[quote name=”flopper”]Mantles riktiga uttryck för amd.
Helt plötsligt är deras cpu bättre.
En bra strategisk plan att ta bort Intels fördelar i cpu området.
(såg den komma långt i förväg)[/quote]
Ta bort?
ja bara 72 % högre IPC på Intel…
Trevligt bara hoppas det blir samma positiva förbättring även på min 8 kärniga Intel
Ja funderar mest på vilken typ av uppdatering det blir för gpu o så?
Min 8120 kommer prestera bättre, De vet ja, Men frågan är om de inte behövs vbios update till mitt 7970 för att stödja DX12 ?
Finns DX12 redan inbyggt i W10TP ? Eller släpps det när de släpper W10 till sommaren ?
[quote name=”Ase”]Trevligt bara hoppas det blir samma positiva förbättring även på min 8 kärniga Intel[/quote]
Det kommer med all förmodan bli, då DX väl inte är hårdvaruberoende på de viset ?
[quote name=”Nevil”]Min 8120 kommer prestera bättre, De vet ja, Men frågan är om de inte behövs vbios update till mitt 7970 för att stödja DX12 ?[/quote]Jag är ganska säker på att 7970 inte kommer stödja DX12 fulla “feature set”, så risken är att man missar nån essentiel del av DX12. DirectX 11.3 är nått annat som antagligen inte heller stöds.
De enda arkitekturerna med fullskaligt stöd sägs vara Maxwell, och även AMDs kommande flaggskepp.
Vet dock inte hur mycket praktisk prestandapotential man förlorar pga detta.