Volcanic Islands sägs vara namnet på AMD:s kommande grafikkretsarktiektur och när det första block-diagrammet för grafikkretsen läcker ut på internet avslöjas en helt ny arkitektur med vissa CPU-liknande element. Förutom tusentals parallella beräkningsenheter innehåller kretsen även seriella processorkärnor.
Vi har sett flera tunga grafikkortslanseringar redan i år men trots nya flaggskepp hos både AMD och Nvidia har det varit med samma grundarkitekturer som tidigare generationer av grafikkort. Medan Nvidia nu förbereder en snar uppdatering av sin Geforce-familj med en spetsad version av Kepler-arktiekturen avslöjas det att AMD laddar för en större nylansering i slutet av året.
Under fjärde kvartalet väntas AMD lansera sin nya GPU-arkitektur Volcanic Islands. Utvecklingsnamnet kommer från en samling vulkaniska öar i stillahavet som ligger i vad som kallas Ring of Fire, eller eldringen på svenska. Om AMD:s nya arkitektur är lika explosiv som de många vulkaniska öar kring eldringen återstår att se men vi kan åtminstone vänta oss lite nya grepp på en annars ganska förutsägbar GPU-marknad.
“Hawaii” med 4 096 stream processorer och 512-bit GDDR5
På kinesiska forumet Chiphell har det publicerats en bild som sägs föreställa ett blockdiagram över AMD:s nya toppmodell. En grafikkrets som med namnet “Hawaii” ska husera inte mindre än 4 096 streamprocessorer, 256 texturenheter, 64 rops och en mäktig 512-bit minnesbuss. Det som är mest intressant är trots allt de 16 seriella processorkärnor som fördelats över 8 SPM:s (Serial Processing Modules). I kontrast till de parallella beräkningsenheterna (streamprocessorerna) i kretsens PCM (Parallel Compute Module) är de seriella kärnorna bättre lämpade för generella GPU-beräkningar. Troligtvis kan dessa bygga på någon form av enklare x86 eller ARM-processorkärnor. Hawaii bli ersättare till dagens Tahiti GPU som används i Radeon HD 7970.
Som alltid ska tidiga rykten tas med en nypa salt men det är onekligen en intressan utveckling ifall AMD som jobbar stenhårt på att integrera GPU-kretsar i sina CPU-kretsar nu även kommer göra det omvända i sina dedikerade grafikkretsar. Detta skulle ge grafikkretsar ur Volcanic Islands, åtminstone “Hawaii” som blockdiagrammet sägs föreställa, rejält med extra beräkningskraft.
Nvidia bakar in CPU-kretsar i GPU för superdatorer
Att baka in mer traditionella CPU-kärnor vid sidan om parallella GPU-beräkningsenheter är något som även Nvidia arbetar med för framtida lösningar. Exempelvis i deras superdatorprojekt Echelon där ett mindre antal CPU-liknande kärnor ska paras med ett tusental stream-processorer för att maximera beräkningskraften vid generella beräkningsuppgifter. Något som ska vara nyckeln till att skapa superdatorer med ExaFLOPS-prestanda.
Hur AMD:s implementering av seriella processorkärnor kan utnyttjas i spel och övrig 3D-grafik är mindre klart men vi ser att allt fler spel utnyttjar även grafikkretsarnas compute-prestanda något som kan bli vanligare i framtidens datorer och spelkonsoler.
Volcanic Islands och grafikkretsen Hawaii väntas alltså lanseras under det fjärde kvartalet 2013 och ska tillverkas med 20 nanometerteknik.
Vänta nu. De bygger CPU med inbygg GPU, och nu ska man bygga en GPU med inbyggd CPU?!? Haha
liknande växelström kan gå åt båda hållen.
Bya bye Titan(ic)… 😀
Ser ut att bli en komplex krets och väldigt stor.