Zen-arkitekturen har möts av glädjerop från datorentusiaster och nu siktar AMD på att även glädja bilentusiaster med sin Tegra-konkurrent AMD Racer.

Nu kan hemliga källor med insyn i branschen avslöja att AMD har långt gånga planer på en satsning inom bilmarknaden. Företaget har startat ett samarbete med den japanska biltillverkaren Nissan Motor där båda företagen är redo att offra allt för att leverera den mest högteknologiska supersportbilen någonsin. Satsningens seriösitet börjar redan i avtalet som sägs vara något av ett hedersavtal mellan Nissan Motors nuvarande vice-vd Hiroto Saikawa, som tar över vd posten senare i år, och AMD:s vd Lisa Su. Saikawa och Su sägs enligt en nyfiken vaktmästare på Nissans högkvarter signerat avtalet likt ett blodsband med en avslutande sake-armkroksshot en sen höstkväll förra året. Särskilt Lisa Su sägs vara närmast fanatisk i målet om att trumfa Nvidias Tegra-kretsar på bilmarknaden.

Stäng av flertrådsteknik för att kapa accelerationstid

Konceptet ska bygga vidare på Nissans högteknologiska GT-R plattform men här i elbilsutförande där AMD utvecklat en skräddarsydd Zen-processor med utvecklingsnamnet AMD Racer. Till skillnad från energieffektiva Tegra är Racer en monsterprocessor utan dess like. Kretsen ska husera 32 kärnor, hantera upp till 64 trådar och få en integrerad Vega-GPU med en total beräkningskraft som får de kraftfullaste konsumentdatorer att baxna. Med integrerat HBM2-minne ska även den interna flaskhalsen som Ryzen-serien hålls tillbaka av vara ett minne blott. Internkommunikationen mellan Zen-arkitekturens CCX-enheter ska vara blixtsnabb, men det ska även finnas egna metoder för att nå bättre prestanda.

– Den här bilen går från 0-100 km/h på 2 sekunder och når en topphastighet på över 400 km/h, stänger man av SMT och kan du komma upp i 100 km/h på under 2 sekunder, säger en AMD-fanboy som såg en kommentar på Wccftech förra veckan.

Kretsens komplexitet och värmeutveckling kommer enligt ingenjörer på Nissan inte att bli ett problem. Nissan GT-Racer kommer med ett skräddarsytt vattenkylningssystem från slovenska tillverkaren EKWB och där bilens makalösa acceleration och hastighet kommer att lösa resten. När inte lufttrycket sköter biffen ska blodröda 200-millimetersfläktar från Noctua hålla systemet kylt under de få vilopauser bilen väntas få.

Nissan GT-Racer är eldriven men kommer med klassiska motordetaljer och simulerat motorljud från AMD TrueAudio.

Ny snabbladdningsteknik och energisparläge

AMD och Nissan har försett Nissan GT-Racer med en ny generations litiumjon-batterier där fokus varit på snabbast möjliga urladdning. Räckvidden för Nissan GT-Racer sägs vara begränsad till runt 20 km med en laddning men tack vare en ny laddningsteknik kallad Battery Crossfire ska laddtiden halverats jämfört med konkurrenten Tesla. AMD och Nissan sägs även laborera med ett energisparläge som släcker ner alla utom en av Racer-processorns CPU-kärnor och drar ner klockfrekvenserna till ett minimum. Något som ska närmast fördubbla bilens räckvidd.

– Visst den kommer inte att vara snabbare eller smartare än en Nissan Micra men du kommer i alla fall hem, säger en stolt AMD-ingenjör.

Givetvis har AMD och Nissan även en storsatsning på självkörningsteknik där föraren kan luta sig tillbaka och låta bilen göra allt jobb. Tekniken kallas AMD Carsync och ska utvecklas kring icke proprietära standarder. Med hela 64 trådar till sitt förfogande ska dock just Nissan GT-Racer kunna förutse allt i bilens omgivning och ge en optimal bilupplevelse utan vare sig onödiga latenser eller stuttering. Nissan GT-Racer ska inte bara vara rysligt snabb men även otroligt följsam i trafiken.

Samuraihjälm och kontinuerliga uppdateringar

Som en exklusiv supersportelbil har Nissan GT-Racer givetvis även en futuristisk instrumentpanel. En ultrabred och välvd 38-tums skärm med 3 840 x 1 600 pixlars upplösning täcker hela mitt-konsolen och passagerarplatsen. Här syns hela bilens gränssnitt och alla inställningar, AMD utlovar också månatliga certifierade mjukvaruuppdateringar men även kontinuerliga betaversioner för de kunder som känner sig extra vågliga.

För att lyckas skohorna in den stora skärmen och bibehålla säkerheten har Nissan valt att slopa airbag på passagerarsidan och istället utveckla en extra snabb och tålig variant av svenska cykelhjälmen Hövding. Kragen som fått namnet Samurai ska levereras exklusivt med bilen och ska skydda både passagerare och den ömtåliga LCD-panelen på skärmen.

Exakta uppgifter om lansering och pris är ännu oklart men andra detaljer har redan läckt ut. I nyckelringen som levereras i en brun trälåda ska det bland annat hänga en extra AMD Racer-processor och Nissan ska GT-Racer bara säljas i färgen blodröd.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Subscribe
Notifiera vid
2 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
7 Årtal sedan

April april

JB
JB
7 Årtal sedan

Går den att beställa nu, för leverans förste april 2018? Behöver snart byta ut min trotjänare – en Volvo PV /jb