AMD:s grafikchef Raja Koduri ser positivt på utvecklingen av spel med HDR-stöd även för PC och säger att han väntar sig se bra HDR-material innan årsskiftet.
AMD firar 1-årsjubileum för Radeon Technologies Group och passar på att summera året som gått för AMD:s grafikavdelning. I ett presskonferenssamtal berättade Raja Koduri, chef för Radeon Technologies Group, om satsningen på VR, sina nya Polaris-baserade grafikkort samt produktmilstolpar som deras Radeon Pro SSG-grafikkort med 1TB integrerat flashminne.
Ett av de ämnen som avhandlades under presskonferensen var utvecklingen av spel med HDR-stöd. HDR för spelkonsolerna Xbox One S samt Playstation 4/4 Pro har redan utannonserats och både spelkonsolerna bygger på AMD:s Radeon-grafikkretsar. Trots detta lyser HDR-stöd på PC-marknaden med sin frånvaro och under konferenssamtalet ställde NordicHardware frågan hur AMD ser på utvecklingen av HDR-effekter för just PC-marknaden.
Raja Koduri svarade att AMD ser mycket positivt på att spelkonsoler nu tar upp stöd för HDR men att han även hoppades se spel med HDR-stöd för PC under slutet av året. För att sedan ta fart på allvar under nästa år.
–2017 kommer att vara året för HDR på PC, befäste Raja Koduri under konferenssamtalet.
Utan att själva besvara frågan om vad som egentligen gör att HDR dröjer för PC så hänger troligtvis mycket på skärmtillverkare. Medan spelkonsoler kopplas till HDR-kapabla TV-apparater finns det ännu idag inga HDR-kompatibla skärmar på konsumentmarknaden. Om Raja Koduris uttalande om HDR-material på PC-marknaden innan årsskifttet stämmer kan det vara något vi ser en ändring på inom en ganska snar framtid. Alternativt att HDR för PC inledningsvis förpassas till de spelare som kopplar sin dator till just en HDR-TV.
Lägsta pris på Prisjakt.nu