Biowares senaste storsatsning Anthem har i sin senaste uppdatering implementerats med stöd för kantutjämningstekniken DLSS och Nvidia hävdar ett prestandalyft på upp till 40 procent vid användning av den nya tekniken.
Biowares senaste storspel Anthem hör mött sin beskärda del motgångar och kritik sedan lanseringen tidigare i år. Utvecklaren håller dock hoppet uppe och fortsätter polera speltiteln och nu har stöd för Nvidias kantutjämningsteknik Deep Learning Super-Sampling (DLSS) implementerats.
DLSS är en teknik ämnad att användas tillsammans med Nvidias Turing-baserade Geforce RTX-serie av grafikkort. I samband med att spelet uppdaterats med stöd för tekniken har Nvidia passat på att släppa siffror som visar vad spelare kan förvänta sig efter uppdateringen. Värt att ha i åtanke är att dessa är Nvidias egna siffror som interna tester hos företaget har tagit fram.
DLSS finns nu tillgängligt i Anthem för användare av grafikkortsmodellerna Geforce RTX 2060, RTX 2070, RTX 2080 och RTX 2080 Ti. Däremot finns tekniken inte tillgänglig för alla upplösningar. Spelare som spelar i 4K-upplösning, eller 3 840 x 2 160 pixlar kan nyttja DLSS med samtliga RTX-kort. Spelare som vars bildskärm har en upplösning på 2 560 x 1 440 pixlar kan använda DLSS på alla grafikkortsmodeller förutom RTX 2080 Ti.
Nvidia har inte listat några lägre eller ultrabreda upplösningar som DLSS-kompatibla i Anthem på sin hemsida.
Anthem får stöd för “Highlights”
Den senaste uppdateringen tillsammans med Nvidias senaste drivrutiner lägger även till stöd för “Highlights” i Anthem. Detta är en funktion i Nvidias mjukvara Geforce Experience som automatiskt spelar in och sparar videoklipp när spelare åstadkommer någon av en rad fördefinierade prestationer.
Dessa videoklipp kan sedan ses och delas online via Geforce Experience efter att det uppdrag som resulterat i att videoklipp spelats in har avslutats.
Tror inte dem får tillbaka några fler spelare för detta. Dom skulle väntat minst ett år till innan dem släppt denna titeln.
Jag provade Anthem en del precis när det lanserades. Medans jag inte hade några problem med spelets prestanda eller dylikt tyckte jag att det kändes väldigt tomt. Det är ganska spännande gameplay på ett vis, men det kändes inte alls som att det var “tillräckligt mycket spel” just då.
Jag har ingen koll på om det har implementerats något nytt innehåll i spelet sedan dess. Jag hoppas att det i slutändan går bra för Anthem och Bioware, men det kanske mest är för att jag vill ha en ändlös ström av nya Dragon Age och Mass Effect-spel 😛
Bästa nyheten är ändå att Anthem nu har FOV 🙂
So you can enter a game now, pretty impressive. Does it still brick consoles though?