När Apple under gårdagen presenterade sin senaste kvartalsrapport var det med pompa och ståt. Företaget pulvriserade analytikers rapporter och rapporterade en rekordomsättning på hela 20.34 miljarder dollar. Men smolket i bägaren var försäljningen av surfplattan iPad som inte nådda upp till förväntningarna.
Apple kunde – sin rekordomsättning till trots – bara se på när deras aktie föll 7 procent under måndagen och enligt analytiker handlar allting om en besvikelse efter dalande iPad-försäljning. Vissa rapporter hade spekulerat i en kvartalsförsäljning på 5 miljoner iPads, medan de slutgiltiga siffrorna sattes till 4,2 miljoner sålda enheter. Inte en katastrof på något sätt men tillräckligt för att sätta Apple-akiten i gungning.
Särskilt häpnandesväckande är det att detta kommer under fjärde kvartalsrapporten för 2010 som alltså visade på rekordhög omsättning där man bland annat slog flera tidigare prognos med råge. Anledningen sägs vara blomstrande iPhone-försäljning.
“We are blown away to report over $20 billion in revenue and over $4 billion in after-tax earnings—both all-time records for Apple,” säger Steve Jobs, Apple vd och grundare. “iPhone sales of 14.1 million were up 91 percent year-over-year, handily beating the 12.1 million phones RIM sold in their most recent quarter. We still have a few surprises left for the remainder of this calendar year.”
Apple ser alltså ekonomiskt starkare ut än någonsin och trots detta kommer företaget i gungning när iPad, en produkt som lanserades först i början av 2010, visar vissa negativa trender. Något som tydligt visar hur viktig iPad blivit för Apple och hur stark produktgrupp surfplattorna håller på att bli.
Samtidigt påpekade Apple i ett konferenssamtal att den dalande iPad-försäljningen inte beror på dålig efterfrågan utan helt enkelt att man inte kan hänga med i tillverkningsledet då efterfrågan är för stor för vad Apple kan möta i dagsläget. Något som knappast låter lovande för en svensk lansering.