Tredje generationen av Apples smarta mobiltelefon iPhone verkar på avstånd inte ha särskilt många nyheter jämfört med sin föregångare. Men även om det finns ett fler noterbara skillnader i de vanliga specifikationerna är det faktiskt betydligt mer som har hänt under skalet än vad kanske vissa tror. Det finns en anledning till varför Apple döpt sin nya modell med “speed” och detta för att man bytt ut inte bara CPU utan även GPU:n i sin senaste version av iPhone.
På Anandtech har man nu kikat närmare på den processor och grafikkretsarkitektur som döljer sig under skalet på iPhone 3G S. Med en betydligt modernare arkitektur och högre klockfrekvenser är det inte så konstigt att Apple skryter om prestandan i sin nya mobiltelefon, men intressant är även att Palm redan använt sig av i princip samma plattform med sin Palm Pre telefon.
Bildkälla: Anandtech
Förutom en betydligt effektivare och snabbare processor är det kanske mest intressanta grafikkretsen i iPhone 3G S. Med en tile-baserad renderingsteknik, likt den vissa kanske minns från PC-grafikkortet Kyro, finns det nu ganska fina potential för 3D-spel i iPhone.
The iPhone 3GS may be a mild upgrade from a consumer perspective, but what it’s going to enable is far from it; watch out Nintendo. Remember the performance gains we saw in the early days of 3D graphics on the PC? We’re about to go through all of that once more in the mobile space. Awesome. – Anand Lal Shimpi
Apples iPhone 3G S är på flera sett en ganska stor uppgradering från sina föregångare, den stora frågan är nu hur mjukvarutillverkare och spelutvecklare tar tillvara på den extra kraft som frigjorts, inte bara i Apples telefon utan även i konkurrerande modeller som exempelvis Palm Pre.
Läs hela genomgången av processorn och grafikkretsen hos Anandtech.