Apple iPhone slog ner med dunder och brak i förra veckan och det är garanterat en bred skara som otåligt väntar på den nya, och i vissa avseende nyskapande, mobiltelefonen. LG:s nylanserade Prada-telefon kan bli en het konkurrent men är det något Apple har på sin sida är det priserna, eller åtminstone försäljningsmarginalerna. Som vi rapporterat om vid flera tillfällen lyckas Apple mer eller mindre alltid skapa produkter som ett hyfsat konsumentpris till trots ger tillverkaren mäktiga marginaler och en fet vinst. Enligt analytikerföretaget iSuppli är iPhone verkligen inget undantag. Man har nämligen räknat ut att komponentkostnaderna i iPhone är ganska låga i jämförelse med konsumentpriserna på Apples telefon.
Enligt undersökningen ska materialkostnaden för en 4GB iPhone ligga på runt 250 USD, vilket med ett konsumentpris på 499 USD betyder att Apple har en vinstmarginal på nästan 50%. Vad vi förstått är detta utan andra kostnader som frakt och reklam inräknat, men ger trots allt en vink om Apples möjligheter till prissänkningar. Om inte annat att man borde kunna tjäna en hel del på iPhone om mobilen blir en succé.