Apple Vision Pro introducerades i dag på Apples årliga utvecklarkonferens WWDC som Apples första VR-headset. Det kostar 3 500 dollar, inkluderar tolv kameror, ögonigenkänning, en extern bildskärm och ska skyddas av 5 000 patent.
Apple Vision Pro var den mest väntade nyheten inför WWDC 2023 och Apple levererade med ett VR-headset som erbjuder mycket ny teknik och prestanda för VR-branschen för ett högt pris, 3 500 dollar. Headsetet som ska lanseras under början av nästa år har en design som närmast kan liknas vid ett par skidglasögon tack vare en relativt platt främre design och ett tygband som sträcker sig runt baksidan av användarens huvud.
AR-headset, snarare än VR
Även om Apple håller tillbaka på många av headsetets specifikationer, har vi fått ta del av många av headsetets funktioner. Vi vet till exempel att det inkluderar tolv kameror som är riktade framåt, neråt och som ser användarens ögon. De framåtriktade kamerorna används för att skapa en AR-upplevelse som Apple lägger stor vikt vid. De yttre kamerorna ger en bild av användarens miljö i alla applikationer, där appar kan placeras som flyttbara fönster i alla tre dimensioner. Appar kan placeras runt användaren och expanderas temporärt för att göra det enklare att till exempel hitta rätt flik i Safari. AR-upplevelsen kan också användas i spel och andra interaktiva upplevelser för att visa virtuella objekt i användarens miljö. Omgivningen kan också anpassas med till exempel lägre ljusstyrka om så önskas.
EyeSight visar ögon på extern skärm
På insidan av headsetet finns kameror som dels används för att känna igen användarens unika iris, för inloggning, och för att ge en bild av användarens ögon till andra personer. Bilden av ögonen kan användas för att skapa en till synes verklighetstrogen avatar som kan visas i videomöten. En bildskärm som sitter bakom Vision Pros glasutsida används för att visa användarens ögon personer i närheten, kallat EyeSight. Bilden av användarens ögon visas om en annan person upptäcks och visuella effekter på skärmen indikerar om headsetet används för att spela in video eller om användaren är i en omslutande upplevelse, där den inte ser sin omgivning.
Apple säger att en av Vision Pros största styrka är dess gränssnitt och navigering. Ögontracking ska vara det huvudsakliga sättet att navigera, tillsammans med handigenkänning. Händer kan användas för att bläddra bland innehåll och användaren kan trycka på knappar genom att nypa i luften. Systemet ska vara designat för att användaren ska kunna vila sina händer i knät, så att det inte blir jobbigt att navigera över tid. Det finns alltså inga externa handkontroller, som med många andra VR-headset.
M2 och ny R1-krets
För att driva headsetet har Apple använt sig av sin egenutvecklade M2-krets, som också används i företagets senaste datorer och iPads. Kretsen kyls aktivt och assisteras av en ny R1-krets som bland annat hanterar data från Vision Pros många kameror och sensorer. Headsetets många funktioner ska skyddas av 5 000 patent, ett påstående som liknar det skryt som Apple viftade med vid introduktionen av iPhone år 2007.
På insidan av Vision Pro finns tunna linser som ger tillgång till 14 megapixlar per öga, vilket ska göra det möjligt att se på 4K-filmer i 3D och full upplösning. För att driva skärmen, den relativt kraftfulla hårdvaran och de många sensorerna, har Apple valt ett externt batteri som ansluts med en kabel. Tanken är att batteriet ska bäras i fickan för att göra headsetet lättare att bära. Batteriet ska ge två timmar batteritid men det ska också vara möjligt att koppla headsetet direkt till en laddare för att använda det under längre perioder.
Vision Pro ska lanseras under början av nästa år i USA och priset är 3 500 dollar. Det finns inga detaljer om hur eller exakt när det ska lanseras men för dig som är intresserad och vill veta mer kan vi rekommendera att kika på Apples presentation här nedanför.