Apples policy för anställda och sociala medier läcker ut

4
Apple_Store1

 Apple ska enligt uppgifter ha avskedat en anställd som misskötte sig på Facebook – genom att lägga ut negativa kommentarer om en av företagets butiker. Nu läcker Apples policyavtal för anställda ut som förklarar hur personen kunde ha avskedats.

Det började när en anställd i en av Apples butiker i Storbritannien lade upp en rad negativa kommentarer om Apples butiker – varav en han jobbade i. En vän till personen i fråga visade upp detta för butikschefen vilket gjorde att hans anställning sades upp. Apple har en strikt policy för hur deras anställda får bete sig på sociala medier och det ska vara detta som blev slutet för personens anställning.

  • Anställda får driva sin egen hemsida, men är inte tillåtna att diskutera Apple på den hemsidan.
  • Det är inte tillåtet att spekulera kring rykten. Detta inkluderar att bekräfta eller förneka all information angående nya produkter, Apples föreskrifter eller tjänster.
  • Bloggar, wikis, sociala nätverk och andra verktyg bör inte användas för att kommunicera med andra anställda. Denna föreskrift fortsätter i att man inte får diskutera medarbetare, eller att lägga upp bilder på medarbetare utan deras tillåtelse.
  • Anställda är inte tillåtna att lägga upp kommentarer på Mac eller Apple-relaterade hemsidor; oavsett om de identifierar sig som en anställd på Apple eller ej.
  • Om du identifierar dig som en Apple-anställd, kopplar du dig själv till dina medarbetare, produkter och det globala varumärket [Apple] – så uppförande online måste vara konsekvent med Apples policy.
  • Apples fulla uppförande policy tillfaller anställda och alla som göra affärer med Apple. Apple förbehåller rätten att disciplinera (kan leda till att avskeda), eller att klippa alla band med den som inte följer dessa föreskrifter.
  • Kundens integritet är en prioritet för Apple som varumärke. All information gällande kunder får inte diskuteras online under några som helst omständigheter. Apples anställda får inte heller kontakta kunder av sociala skäl eller bjuda ut för möte.

“The lines between public and private, and personal and professional are blurred in online social networks. Respect your audience and your co-workers. This includes not only the obvious (no ethnic slurs, personal insults, obscenity, etc.) but also topics that may be considered offensive or inflammatory. In sum, use your best judgment.”

Att Apple alltid varit ett slutet företag kommer inte som en nyhet för någon, och vi tycker faktiskt att Apple har rätt i många av de punkter de tar upp. Vissa saker ska stanna inom företaget och är det som så att en anställd har kännedom om kommande produkter ska det inte diskuteras online. Att en anställd talar illa om företaget kan få allvarliga konsekvenser, och att man bekräftar eller förnekar rykten kring en ny produkt kan förstöra dess debut.

Apple_Store1

Däremot kan vi tycka att vissa regler kring hur man ska förhålla sig till sociala medier inte är särskilt rättvisa för de anställda eller att inte ens få diskutera redan lanserade produkter online eller någon av Apples tjänster. Så fort man kommenterar eller lägger upp någonting online finns det på ett eller annat sätt ute för allmänheten, vilket är både positivt och negativt.

I fallet där en vart avskedad talade personen yttryckligen illa om Apples butiker. Ordet från ett vanligt butiksbiträde väger kansker inte så tungt, men någonstans måste man dra gränsen. Utan dessa restriktioner skulle varumärket kunna tappa den professionella status den idag har. Men i just det här fallet ska inte ens en varning ha gått ut till den anställda i fråga, och frågan är om man inte i det här fallet kanske tog ett lite väl hastigt beslut?

Källa: ZDNet

Subscribe
Notifiera vid
4 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments
voleyro
12 Årtal sedan

Hårda regler, men han visste ju om reglerna så varför bryta mot dem? Om han nu inte gillade reglerna, varför inte byta jobb?

-Tjalve-
-Tjalve-
12 Årtal sedan

Är väl som vilket amerikanskt bolag som helst? Jag talar från egen erfarenhet.

Andreas G
12 Årtal sedan

Hårt, men knappast konstigt.

Retur
12 Årtal sedan

Snälla, snälla, översätt urklippen.
Sådana som mig med dyslexi blir texten väldigt jobbig att ta till sig.
Tack på förhand!