Intels två senaste grafikkort vid namn Arc A770 och Arc A750 har nu börjat hitta sina vägar till recensenter. Hur har då Intels grafikkort som ska tampas med AMD och Nvidia i det hårda mellansegmentet mottagits?
Intels intåg på grafikkortsmarknaden har varit någorlunda rörig, minst sagt. Nu har dock Arc A770 och A750 som blir de mest högpresterande enheterna ur Intels första generation av grafikkort hittat sin väg till recensenter. Hur står de sig då mot motstånd som Nvidia Geforce RTX 3060 och AMD Radeon RX 6600 XT? Två grafikkort som redan ockuperar det marknadssegment Intels enheter nu vill slår sig in på.
Generellt sett ser Intel ut att ge AMD och Nvidia ett faktiskt märkbart motstånd i detta produktsegment. Förutsatt att det system grafikkorten används i har stöd för Resizable BAR. Medans vi inte ser några siffror som verkligen särskiljer Intels enheter från konkurrenterna i bästa fall blir det dock en helt annan historia utan ReBAR. De allra flesta recensenter påpekar hur Intel förlitar sig väldigt mycket på just ReBAR och att utan tekniken tillgänglig aktiverad eller tillgänglig sjunker prestandan ordentligt.
Ett annat potentiellt prestandaproblem är även vilket gränssnitt varje speltitel använder sig av. Intel har nämligen inget officiellt stöd för äldre gränssnitt som till exempel DirectX 9. Det är fullt möjligt att spela äldre spel med Arc A770 och A750. Problemet är dock att Intel emulerar stödet för äldre upplagor av DirectX genom DirectX 12. Spel som till exempel Fortnite och Counter Strike: Global Offensive kan alltså få massiva prestandaproblem. Trots att de idag är två av de mest populära speltitlarna på marknaden.
Kollar vi då på speltitlar som Intels grafikkort faktiskt trivs med är det ingen dålig prestanda som finns att hitta. Hemsidan Kitguru påpekar i sin recension av Arc A770 att grafikkortet lyckas bättre än både RX 6600 XT och RTX 3060 i spelen Dying Light 2 och Red Dead Redemption 2. Även när det kommer till raytracing i spel ska Intels flaggskepp imponera genom att kunna klå Nvidias Geforce RTX 3060 Ti. Något som visar hur Intels första generation av hårdvara för just raytracing inte är något att skratta åt.
Generellt sett verkar de största problemen ligga hos Intels drivrutiner. I princip alla recensioner som dykt upp under eftermiddagen påpekar hur drivrutinerna för grafikkorten ofta har ett udda beteende. Något som resulterar i visuella buggar, kraschade drivrutiner, blåskärmar och andra problem man gärna inte dras med.
Undermåliga drivrutiner och mjukvara blandat med att Resizable BAR mer eller mindre är ett krav samt dåligt stöd för äldre gränssnitt sänker helhetsintrycket. Medans hårdvaran får många positiva kommentarer för att vara den första generationen av grafikkort Intel någonsin lanserar ser det ut att vara mjukvaran som sänker slutbetygen.
Flera recensenter påpekar hur Intel Arc mycket väl kan komma att bli något av en succé i framtiden. Förutsatt att Intel får pli på sina drivrutiner och sin mjukvara. Dessvärre ser det just nu inte ut som att Arc A770 eller A750 är värda pengarna med tanke på vad konkurrensen kostar. Förhoppningsvis får vi se mjukvarusituationen förbättras inom kort och att grafikkortsmarknaden får en slagkraftig tredje aktör.