Futuremark har nu lanserat en ny version av deras populära testsvit 3Dmark, och 3Dmark05 sätter en ny standard för dagens 3D-grafik. Se skärmdumpar från testet och hör vad Futuremark själva säger om deras nya mjukvara.

Som våra hängivna läsare är medvetna om har vi på NordicHardware länge varit i god kontakt med Futuremark som ligger bakom en mänga populära testprogram som används runt om på Internet.
Personligen har vi använt Futuremarks mjukvara i både tävlingar (Prestanda SM 2002/2003) och produktrecensioner.
Futuremarks mest välkända testsvit är deras 3Dmark-serie som introducerades med 3Dmark99 och sedan har uppdaterats ett flertal gånger. 3Dmark2001 SE är den mest använda versionen i serien men den senaste går under namnet 3Dmark03, tills nu vill säga. Futuremark lanserar nu nämligen ytterligare en ny version av deras omåttligt populära 3Dmark-testsvit som bär namnet 3Dmark05.

3Dmark2001 SE men speciellt 3Dmark03 orskade kraftiga diskussioner i ämnet prestandaoptimeringar. Grafikkortstillverkare optimerade deras produkter för Futuremarks populära testsvit på ett felaktigt sätt och försökte på så sätt fuska i mjukvaran för att ge bättre resultat än vad deras produkter egentligen hade kapacitet till i vanlig använding. Futuremark har fått kämpa hårt för att inte få deras mjukvara svärtad av debatten kring benchmarksoptimeringar och med tanke på den turbulens som fanns kring 3Dmark03 har vi velat följa lanseringen av 3Dmark05 på nära håll.

Först ut har vi en intervju med Futuremarks egen

Nicklas Renqvist som ansvarar för ljuddesign och produktion under utvecklingen av 3Dmark05. Nicklas är en välbekant herre för våra läsare då detta inte är första gången han hamnar bakom förhörslampan på NH.


Vi fick möjlighet att ställa 10 frågor till Nicklas angående mer eller mindre vad vi ville och valde då såklart att fokusera på 3Dmark05. Allt från tekniska frågor till mer generella kring Futuremarks planering av 3Dmark05. Läs vidare för att få reda på vad Nicklas har att säga om de hela.
OBS! Hela recensionen är på engelska då vi valt att inte översätta texten för att bibehålla de exakta svaren.


1. NordicHardware: What would you (personally or Futuremark as a whole) consider the key differences between 3DMark03 and 3DMark05?

Nick: The biggest differences are of course that 3DMark05 has a totally new engine, and that it requires PixelShader 2.0 (or higher). 3DMark05 sports a lot of new features, tools and options in comparison to 3DMark03. After the launch of 3DMark03 we have been collecting ideas and suggestions from users, the press and of course our BDP members, and tried to get most of them into 3DMark05.

2. NordicHardware: 3DMark03 got a bit tainted because of all the "cheating" or "optimizations" if you will. What have you done to squash such attempts in the 05 version?

Nick: We will continue to approve drivers for both 3DMark03 and 3DMark05. We take this very seriously, and we will keep researching how to improve the situation.

3. NordicHardware: Could you give us some examples of technical numbers? How many polygons are there in the most demanding scenes, how many instructions is the longest shader, what texture, bump map, normal map etc. resolutions are you using.

Nick: The most demanding scenes peak at over 2 million polygons on screen (with dynamic shadows, lots of shaders, normal maps, real-time atmospheric light scattering etc), so 3DMark05 sure is going to put some pressure on the graphics cards. 🙂

The longest shaders are as long as the SM2.0 allows them to be. We use as high resolution textures as possible in all scenes. 2048×2048 textures are widely used in all game tests.

4. NordicHardware: Will there be any great benefit from boards with 512 MB video memory?

Nick: Our research shows that a 128MB card should run it without swapping with the system RAM in the default resolution setting (1024×768). Higher video RAM cards show benefit in higher resolutions.

5. NordicHardware: Are you using any of the new features from the last generation of boards such as geometry instancing, vertex texture lookups, FP blending etc.?

Nick: We don’t use any features of SM3.0 which would create different rendering quality in comparison to SM2.0.

6. NordicHardware: Will there be a 64 bit executable of 3DMark05? If so will we have to wait ’til XP64 goes final?

Nick: We will launch 3DMark05 as 32bit only. When there is a publicly available official release of a 64bit OS, we will see what we can do.

7. NordicHardware: Do you have any plans on making tools available to editors, those who arrange competitions etc. to validate 3dmark05 result files?

Nick: At the moment we don’t have any special tools we could hand out for situations like you described. In case of competitions the best way to get the results validated, is to contact us. We are more than happy to look into the results and validate them.

8. NordicHardware: Did any specific games influence you in the making of the new benchmark?

Nick: Our artists get most of their influences from movies, drawings and game-videos. Our programmers get their influences from various tech-papers, tech-demos and ideas discussed with our BDP members.

9. NordicHardware: Can you give us some examples on how many passes it takes to render a scene with SM 2.0, 2.x and 3.0 respectively?

Nick: All shaders are in 1 pass. If the shaders would have been longer (2 passes for SM2.0 for example) the performance hit would have been drastic due to the complexity of the scene. In a scene with over 2 million polygons on screen and 2 passes for the shaders would have just been too heavy and unrealistic.

10. NordicHardware: What killer feature would you like to see in the next generation of videocards that you would take advantage of in the next 3DMark?

Nick: Oh.. There is a lot, but unfortunately I can’t talk about them. 😉

Vi vill passa på att tacka Nicklas Renqvist och Futuremark för att man ställde upp på intervjun trots ett pressat schema!

För er som inte orkar, vill eller kan ladda ner 3Dmark05 direkt har vi samlat ett trettiotal bilder på detta ögongodis till testprogram och bifogat en del korta kommentarer. Hoppa vidare till nästa sida för att se vad uppföljaren till 3Dmark03s Battle of proxycon har att erbjuda.


Först ut i testsviten är alltså Return to proxycon som är en uppföljare på Battle of proxycon som introducerades i 3Dmark03. Vi kommer inte gå in i detaljer kring testet men här är vad Futuremark själva har att säga om det.

"3DMark03 presented an action packed shooter scene aboard a space ship. The defending force bravely fought back against an invading force. In 3DMark05 the battle continues. A cargo ship with valuable cargo gets attacked by space pirates. The pirates board the cargo ship with breach pods and superior fire power."

Return to proxycon innehåller bland annat lite mer öppna områden än vi såg i föregångaren med flera karaktärer, något som reflekterar dagens fokus på multiplayer. Här nedan finns ett flertal skärmdumpar som ger en förhansvisning om vad man ser i detta test.

 

 

 

Vi går raskt vidare med det andra speltestet som är helt nyutvecklat för 3Dmark05.


Firefly forest låter vackert på något sett och det är ingen falsk marknadsföring för detta test gör inte någon besviken grafiskt. Här är vad Futuremark har att säga om detta test.

"A forest is inhabited by magic fireflies that fly around at night. The moon is nearly full, illuminating the forest with a bluish faint light. The magic fireflies have flickering bright green lights that playfully move around the forest."

Eldflugor och en fullmåne borgar för fina ljuseffekter och det är just ljuseffekter och skuggor som man fokuserar på i detta test.

 

Firefly forest erbjuder häpnandväckande grafik men i sedvanlig ordning sparar man det bästa till sist. Vi går raskt vidare till det tredje och sista speltestet i testsviten.


Futuremark har vid varje nylansering lyckats ta med minst ett ”jag-tappar-hakan-och-får-en-tår-i-ögat”-demo och så är även fallet med 3Dmark05. Det sista av de tre speltesterna heter Canyon Flight och är ett sant nöje att följa från början till slut. Futuremark introducerar sitt sista speltest på följande vis.

”A Jules Verne type airship flies through a canyon guarded by a giant sea monster. The airmen defend their ship using heavy cannons, but these seem to have no effect on the huge sea monster. Finally the crew manages a narrow escape using the ’last resort’ afterburners of the airship.”

Detta är ett test som ger tårdrypande grafiska effekter där vatteneffekterna står ut från mängden med fantastiskts verklighetstrogna reflektioner. Det är svårt att beskriva det i ord så vi rekommenderar er att vila ögonen på de skärmdumpar vi samlat på testet, eller ännu bättre köra hela demot på datorn.

 

 

 

 

Canyon Flight är ett av de demo som gör att man okontrollerat skriker rakt ut ”Ge mig en spelbar version!!” och det är minst sagt kittlande att se vad som går att göra med dagens mjuk och hårdvara. Även om det sätter de bäst utrustade datorer på ett ordentligt prov, något ni kommer få se senare.
Innan vi knyter samman säcken med en summering av 3Dmark05 och dess poängsättning gör vi en snabb överblick på de feature-tester som Futuremark brukar inkludera.


De följande testerna efter testsvitens speltester inkluderas inte i den slutgiltiga poängsumman utan är mer till för att testa specifika hårdvaruegenskaper hos grafikkortet. Bland annat pixel- och vertex-shaders.
Här nedan finns ett par skärmdumpar på några av dessa tester. Vill du veta mer om vad dessa tester gör hittar man mer information om detta på Futuremarks hemsida.

Pixel Shader
Vertex Shader – Simple

 

Vertex Shader – Complex
Batch Size Test

Nu var det så dags att sammanfatta vår förhandstitt på 3Dmark05 där ni bland annat kan se vad vi uppnådde för poäng i detta mycket krävande test.


Futuremark höjer återigen ribban för dagens 3D-grafik genom lanseringen av 3Dmark05. Man visar upp mycket imponerande grafiska tester som dock inte bara är en fröjd för ögat utan även ger en otäck påminnelse om ditt system bara så är några månader gammalt.
3Dmark05 är oerhört krävande, speciellt för grafikkortet och påverkas, precis som 3Dmark03 när det lanserades, väldigt lite av övrig systemprestanda. Systemkraven Futuremark satt upp lyder som följande.

  • x86 compatible processor with MMX support, 2000MHz
  • 512MB system memory
  • 400MB of hard disk space
  • DirectX9 generation graphics card with support for Pixel Shader 2.0 or higher
  • Microsoft Windows 2000 or XP operating system
  • DirectX9.0c or later

Nyckeln här är att grafikkortet ska ha stöd för DirectX9 och Pixel Shader 2.0 för att alla tester ska fungera. Vi har planer på att publicera en film för hela testet om intresset är stort, något som gör att även de med äldre hårdvara kan ta del av hela testsviten.
Under våra egna tester som gjorde med ett relativt kraftfullt system, AMD Athlon 64 3800+, NVIDIA GeForce 6800 Ultra Extreme, 1GB 400MHz Corsair DDR-SDRAM CL2 m.m. gav en slutpoäng på 5312 . Ett resultat som våra medlemmar kan gå efter och kanske även slå.

Uppdatering: Som vi skrev i artikeln från början hade vi planer på att publicera filmer för alla deltester i 3Dmark05-sviten. Dessa filmer finns nu tillgängliga och gör att även de utan tillräcklig hårdvara kan ta del av de grafiskt imponerande testerna. Dessa filmer är fångade frame-per-frame och är i efterhand sammansatta i filmsnuttar på 30 fps, en framerate som inte många om någon kan få i realtid i dessa tester. Detta är mycket komplicerade scener så för att inte få för stora filer har vi spelat in filmerna i 640×480 upplösning.

Filmspecifikationer:
640×480, 4x AntiAliasing, 16x Anisotropic Filtering,
DivX 5.21
(Slow, 10 keyframe och 2.5Mbit VBR, 30 fps)
Game Test 1 (Return to proxycon)
Game Test 2 (Firefly Forest)
Game Test 3 (Canyon Flight)
Feature Test (Fill Rate)
Feature Test (Pixel Shader)

Feature Test (Vertex Shader Simple)
Feature Test (Vertex Shader Complex)
Feature Test (Batch Size test)

3Dmark05 gör precis vad det ska, pressar dagens grafikkort till bristningsgränsen. Och huruvida grafikkortstillverkarna tacklar detta återstår att se, men i slutändan hoppas vi att man ger grafikkortsutvecklingen en extra knuff framåt. Det är ju ingen tvekan om att det är så här det ska se ut även i riktiga speltitlar!

Mer information om 3Dmark05 hittar ni på Futuremarks hemsida där man även kan ladda ner testet.

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid