Strategispelet Ashes of the Singularity har fått en uppdatering som optimerar spelet mer för Ryzen-processorer. Men vad för skillnad har den faktiskt gjort?
Sedan AMD gick ut med information om att flera speltillverkare aktivt arbetar med optimeringar specifikt till AMD’s nya Ryzen-processor har communityn väntat med spänning för att se vad för, om några, optimeringar som kan tas fram och eventuellt hjälpa Ryzen närma sig Intel i spelprestanda.
Först ut att leverera en större optimering är Stardock, utgivare av det (ö)kända DX12-baserade RTS-spelet Ashes of the Singularity.
I en bloggpost på AMDs comunity-sida går AMD ut med uppgifterna att man tillsammans med Stardock lyckats få till upp till hela 30% i prestandaökning i Ashes. Vilket de visar i följande presentationer:
Oberoende tester av uppdateringen
Som de flesta vet bör man alltid ta tillverkares egna uppgifter men en nypa salt. Därför är det extra intressant att se vad oberoende tester rapporterar. Från Tomshardware, som valde att använda ”Crazy Presets” istället för ”High Presets”, ser vi följande resultat:
Resultatet påvisar här en prestandaökning på 15-16% för Ryzen mellan gamla och nya versionen av Ashes. Här får man tänka på att testmetodiken med ”Crazy Preset” lägger mer tyngd på GPU. Vi kan jämförelsevis ta en titt på PC Perspective som gjorde en liknande analys med tester på både ”High” och ”Extreme”-inställningar med följande resultat:
Testerna från PC Perspective landar på en ökning mellan 17% i lägsta fall upp till 31% förbättring i bästa fall. Här får man tänka på att det lägsta fallet med 17% påvisats när 2400Mhz-minnen använts i inställningen ”Extreme”. 31 %, som var i bästa fall, nås med den lägre grafikinställningen ”High” och då har man även använt sig av 3200 Mhz-minnen.
Det är viktigt att poängtera att jämförelsen här ovan är mellan gamla och nya versionen av Ashes. (För förtydligande så är orange stapel den nya versionen av Ashes, medan blå är den äldre versionen utan RyZen-optimeringar).
Analys av tester
Man kan ganska snabbt se att det är rejäla prestandaökningar vi ser tack vare Stardocks optimeringar. De få gånger vi sett liknande prestandavinster har det oftast endast förekommit när en första grafikkortsdrivrutin optimerad för ett helt nytt spel har släppts. Här är det både i tester från AMD och Toms hardware prestandaökningar som endast kommer från effektivare hantering av processorernas beräkningskraft. Det påverkar även Intels processorer till viss del men inte i närheten på samma sätt som AMD Ryzen. Exempelvis gör uppdateringen att Ryzen 7 1800X presterar bättre än 7700K, även när båda processorerna testas i senaste versionen av spelet.
Noterbart är också att vi kan utläsa en ökning i prestanda på mellan 5% (Extreme) till 9% (High), enbart genom att uppgradera från 2400 Mhz-minnen till 3200 Mhz-minnen. Ett resultat som återigen pekar på märkbara prestandavinster vid snabbare minneshastigheter.
Helt i sin ordning ger den nya uppdateringen större prestandavinst när grafikkortet inte blir en lika stor flaskhals. Men oavsett grafikinställningar gör den nya uppdateringen underverk för Ryzens prestanda i Ashes.
Framtiden och vad man kan förvänta sig
Sammanfattningsvis är det antagligen för tidigt att tro att dessa optimeringar skulle kunna replikeras helt i andra spel. Ashes of the Singularity är ett RTS-spel väl optimerat för DX12 och som passar sig för just processorer med många kärnor. Det är också något vi tydligt ser på resultaten för Intel Core i7 6900X som dominerar i testerna från Tom’s Hardware.
Dock genererar det ändå förhoppningar för Ryzen-konsumenter att man kan komma att se fler prestandaoptimeringar i speltitlar framöver. Hur stora dessa prestandavinster blir på Ryzen-processorer med färre kärnor lär vi återkomma till inom knappt 2 veckor. Då publicerar vi vår genomgående analys av fyr- och sexkärniga Ryzen 5.
Intressant även om jag inte har så stora hopp om liknande lyft för andra spel. AoS har alltid varit lite speciellt när det kommer till optimisering samtidigt som jag inte tror att andra utvecklare har samma intresse eller möjlighet att optimera.
Nä precis naraccas. Bästa scenariot är väl om Stardock och AMD kommit på några smarta optimeringar i DX12 som kan delas med andra speltillverkare för hur man fördelar resurser bäst på processorer med fler än 4 cpu-kärnor. Logiskt sett borde väl RTS-spel ha mer att hämta prestandamässigt. Men nog bäst att inte förvänta sig några underverk så kanske man blir positivt överraskad.
Sen är ju detta ett rent teknikdemospel för AMD men kul för dom som gillar det
Nvidia har skärpt sig rejält senaste året och levererar riktigt bra prestanda i Ashes. 1070 och uppåt är snabbare än samtliga Radeon på marknaden enligt flertal tester eller syftade du enbart på AMD processorer Arne?
Tänkte på att detta spel funkade som reklam för AMD s API (glömt namnet men som nu är ersatt av vulkan
Men är positivt att det börjar komma spel som använder (klarar att använda) mer än 4 kärnor
Ryzenoptimerade spel kommer att komma efterhand, ytterligare spel som redan har kommit: “DOTA 2, one of the most successful MOBAs ever released. This update, dated March 20 – sorry for the “slight” delay – brought about “Improved threading configuration for AMD Ryzen processors.” This is a game whose developers didn’t publicly commit to exploring performance penalties of their game code running on a Ryzen 7 processor, but who introduced a game update that improved performance on those conditions. On a system configured with AMD Ryzen7 1800X Processor, 2x8GB DDR4-2933 (15-17-17-35), GeForce GTX 1080 (378.92 driver), Gigabyte GA-AX370-Gaming5, Windows 10 x64… Läs hela »
Det här:
https://youtu.be/6yRMaDmrDxg
låter väl ganska bra – eller?
/jb
Jo kanon, om det inte varit så att det kommer ifrån en person om är mer eller mindre anställd av AMD. RTS är dessutom en spel-genre som är tämligen enkelt att multitråda vilket gör det tacksamt för Ryzen. Vinns andra genres som vara är mer eller mindre omöjliga att tråda mer än vad som göra idag och därför kommer IPC vara det absolut viktigaste för spel CPUs en låg tid framöver. Personligen tycker jag Ryzen 7 hamnade helt fel i pris och plattform. För dyr för spelare och fel plattform för entusiaster (bland annat för få CPI-e lanes) Ryzen 5… Läs hela »
Kanske är det så att processorer kommer fortsätta vara nischade – bra inom ett område (för det är ju inget nytt). Men det känns ändå som att r7 kommit väldigt långt i att vara bra inom många områden. Finputsningar verkar ju plocka bort de tveksamheter som framkom vid lanseringen. Optimering av programvaror till Ryzen verkar ju ge bra resultat, och jag tror inte att det kommer saknas tester framöver som kommer berätta om det sker ytterligare framsteg – eller motsatsen. Positivt är om det blir rejäl konkurrens, då lär ju vi användare få skörda frukterna – ännu vassare grejer:)