Asus satsar på konsolspelare med skärmen CG32

0

Asus visade under Computex 2018 en skärm vid namn CG32 som enligt Asus ska ge konsolspelare den bästa upplevelsen med 4K-upplösning, HDR och en lägre responstid än typiska TV-apparater.

Bildskärmar just för spelkonsoler finns inte i överflöd. Visserligen kan vilken TV-apparat som helst räknas som en sådan, men bildskärmar specialanpassade för spelkonsoler finns inte i överflöd.

Asus planerar att lansera en sådan skärm. Under Computex 2018 spanade vi in CG32. Som dess namn antyder handlar det om en 32 tum stor skärm. Den kommer utrustad med 4K-upplösning och HDR-stöd och när vi testade senaste God of War på ett Playstation 4 Pro kopplat till skärmen var det en inte allt för dålig upplevelse.

CG32 har en maximal ljusstyrka på 600 nits. Den kan visa 95 procent av DCI-P3 färgspektrumet och responstiden har tryckts ned till 13 millisekunder (ms). Detta är inte speciellt imponerande jämfört med bildskärmar för datorer, men jämfört med traditionella TV-apparater som ofta ligger omkring 20 ms är det en klar skillnad.

Något som gör bildskärmen lite mer riktad mot konsolspelande är att Asus byggt in laddningsstationer för trådlösa handkontroller i foten av skärmens stativ.

På skärmens bakkant har Asus även implementerat vad man kallar för “Halo Sync”. Detta påminner om Philips Ambilight där LED-lampor som riktats mot väggen bakom skärmen lyser i samma färger som för närvarande visas i bild. Detta ska då ge en ökad inlevelse.

När vi frågade representanterna från Asus om prislappen fick vi inget konkret svar. Skärmen är ännu inte helt klar för lansering och därför är inte prislappen heller helt spikad.

NordicHardwares Computex-reportage presenteras i samarbete med MSI.

Fler videoreportage från Computex 2018

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments