ATI har tidigare presenterat en hel del information om hur man med hjälp av sina egna grafikkretsar kan hantera fysikeffekter i PC-spel vilket skulle göra det mindre intressant att införskaffa sig en extern fysikprocessor som AGEIA PhysX. ATI säger att ett av deras grafikkort själv ska kunna hantera en stor del fysikacceleration utöver den vanliga 3D-renderingen men att man för bästa prestanda ska kunna använda sig av en Crossfire konfiguration eller bara ett äldre ATI-grafikkort som tar hand om fysikaccelerationen. Nu har man gett en ny vinkel på det hela, man har nämligen menat att man även tittar på sina integrerade grafikkretsar för att låsa upp dessa för fysikaccelaration när man använder ett externt grafikkort.
Integrerade grafikkretsar på moderkort är knappast de bäst presterande och AGEIA hävdar att det är naivt att tro att man kan få en väl presterande fysikaccelartor med hjälp av integrerade grafikkretsar. Att AGEIA skulle kontra med detta är ju ingen större överraskning och även om ATI inte har några konkreta planer på att gå vidare med denna satsning så är det en intressant tanke att använda all tillgänglig beräkningskraft som finns tillgänglig.