AMD har nu genom sin grafikavdelning ATI släppt ett officiellt uttalande om sin hantering av kantutjämning i storspelet StarCraft II. ATI bekräftar att man valt att inte ge stöd för kantutjämning i sina drivrutiner, då prestandaförlusten är för stor.
Problemen ligger enligt ATI i det faktum att Blizzard utvecklat sin spelmotor utan stöd för kantutjämning. Vilket betyder att grafikkortstillverkarna måste tvinga på kantutjämning genom sina drivrutiner. Detta är en långt ifrån effektiv lösning som betyder att mycket grafikkraft går åt till onödig optimering, i jämförelse med grafikmotorer som kan avväga när man kan dra nytta av kantutjämning.
Bildkälla: PC Perspective
Konkurrenten NVIDIA har samma problem men har trots detta valt att aktivera kantutjämning genom sina drivrutiner, något som bevisligen ger stora prestandaförluster men som samtidigt ger användarna en valmöjlighet att aktivera grafiktekniken.
ATI känner idag att prestandaförsluten är för stor, men säger samtidigt att man hoppas kunna erbjuda stöd för kantutjämning för StarCraft II vid ett senare skede och då med mindre prestandaförlust.
Såhär försvarar AMD sitt tillvägagångsätt i ett uttalande till HardwareCanucks;
AMD constantly strives to deliver great gaming experiences for our customers and the upcoming launch of Starcraft II is no exception. Blizzard’s focus on incredible game play for all, means that gamers using ATI Radeon(tm) products can enjoy smooth HD gameplay and industry leading image quality with our current generation of ATI Radeon products as well as many of our past generation cards.
In discussions during the development of StarCraft II, Blizzard indicated that they would not initially include options to set levels of in-game anti-aliasing (“AA”). This meant that support for AA within StarCraft II would only be made possible by including it in the driver, an approach that could significantly impact performance.
Some third party reviews of the Starcraft II beta echo our concerns that AA can cause gameplay impairment. In these reviews, the third parties found that 4x AA led to a reduction in fps rendering at lower screen resolutions, which only became more noticeable at larger resolutions.
After evaluating our options, our engineering team opted not to provide AA support for StarCraft II within the Catalyst Control Center, even though the competition has included AA support in their driver at launch.
We are committed to making AA perform at an acceptable level before we release it to our customers. We will continue to work with Blizzard on this matter and hope to offer our customers an acceptable AA solution at a later date.
jag förstår hur de tänker, men tycker ändå att man kan överlåta det beslutet till användaren. Om inte annat, ge lite information när man trycker tvingad AA
[quote name=”Cirap”]jag förstår hur de tänker, men tycker ändå att man kan överlåta det beslutet till användaren. Om inte annat, ge lite information när man trycker tvingad AA[/quote]
Håller med till 100%. Det är ju dock klart att vi faktiskt inte vet något om hur stor prestandaförlust ATIs kort får vid aktivering av kantutjämning. Men skulle man kunna hålla sig på samma nivå som NVIDIA är det ju flera av deras senaste kort som skulle duga gott rent prestandamässigt även med AA aktiverat.
Dåligt av Blizzard att inte utvecklat stöd för kantutjämning….varför INTE göra det??
Nåväl, bara de lägger till de senast i första expansionen.
Tycker också det är ganska dåligt, det är inte direkt någon ny teknik heller. Får väl se hur det blir med den saken, känns som att expansionerna mer handlar om innehåll än teknik, men man vet ju aldrig.