AGEIA har gjort sig kända för sin dedikerade fysikprocessor PhysX som ska göra
det möjligt att använda stora mängder fysiska effekter i spel utan att belasta
grafikkortet i onödan. Det ska ge upphov till betydligt mer inlevelserika spel
och fysiska effekter är onekligen ett viktigt medel för att skapa en realistisk
spelvärld. Dagens grafikkretsar kan inte hantera fysiska effekter i den
omfattning spelutvecklare kan utnyttja den och därför krävs det dedikerad
hårdvara i form av PhysX-processorn. Det är dock något ATI inte tror kommer
behövas i framtiden och säger att redan dagens grafikkretsar kan hantera de
beräkningar som krävs. Men det är förmodligen inte förrän kretsar med flera
pipelines, exempelvis Xbox 360s grafikkrets med 48 ALUs, som prestandan finns
där för att utnytta tekniken.
ATI pratade om detta under Radeon X1K lanseringen i Ibiza och man tog även eventuella satsningar på parallella chip, likt en egen PhysX processor integrerad direkt på grafikkortet. Huruvida detta tar sig från planseringsstadiet till marknaden återstår att se men vi ser i alla fall betydligt mer intresse för fysikeffekter även hos grafikkortstillverkarna.