ATI har under några veckors tid gett lite ledtrådar om en nysatsning inom företaget och nu har man så officiellt lanserat stream computing som kort och gott handlar om att använda grafikkretsars beräkningskraft till ovanliga ändamål. För ett knappt år sedan satt undertecknad i Spanien och lyssnade till ATIs presentation av GPGPU under lanseringen av ATIs R520-krets. Det vi då fick reda på var att ATI tillsammans med bland annat Stanford Universitetet jobbade på att utnyttja sina grafikkretsars enorma flyttalsprestanda till annat än bara 3D-rendering och dataspel. General Purpose GPU kallade man konceptet och man har fortsatt att utveckla sina tankegångar med mer generella användningsområden även för grafikkortskretsar.
Samarbetet med Stanford University har forsatt och vi har redan tidigare fått uppgifter om att man haft en testversion av sitt Folding@Home projekt på väg för ATIs grafikkretsar. Den första betaversionen av denna mjukvaran kommer lanseras under dagen och än så länge finns det endast stöd för ATIs Radeon X19xx-serie. Att lägga över folding-beräkningar på ATIs grafikkretsar har visat sig vara ett genidrag och enligt ATI ska det kunna ge upp till 40 gånger så hög prestanda som en traditionell CPU. I tid skulle det betyda att man kunde korta ner 3 års sjukdomsforskning till 1 månad, det är inget annat än häpnadsväckande.
“The processing power of just 5,000 ATI processors is also enough to rival that of the existing 200,000 computers currently involved in the Folding@home project; and it is estimated that if a mere 10,000 computers were to each use an ATI processor to conduct folding research, that the Folding@home program would effectively perform faster than the fastest supercomputer in existence today, surpassing the 1 petaFLOP level.”
Mer information om ATI och Folding@Home går att hitta i ATIs pressmeddelande och på Stanfords hemsida.
Stream Computing handlar inte bara om att hantera avancerade beräkningar för sjukdomsforskning och ATI har dragit upp flera intressanta områden där deras GPGPU intiativ ska kunna ge nya möjligheter. Allt från databassökningar till finansiella undersökningar ska kunna utföras många gånger snabbare än med vanliga PC-processorer.
Ytterligare en del som Stream Computing passar sig ypperligt till är fysikaccelerering som ATI sedan tidigare släppt information om. Istället för att utveckla en unik processor för fysikaeffektsacceleration i dataspel, likt PhysX från AGEIA, jobbar ATI på att låta en vanlig GPU ta hand om dessa uppgifter.
“Videogames – An area where ATI processors are already heavily used for graphics purposes, working with Havok, premier provider of software and services to interactive digital media creators, stream computing is resulting in life-like modeling of hair, cloth, smoke, liquid, and the physics behind them, giving gamers the most immersive experience possible.”
Vi kommer garanterat höra mer om ATI och deras Stream Computing den närmaste framtiden och för den som vill veta mer om ATIs nya initiativ går det att läsa mer i deras två pressmeddelande, ett och två. På Anandtech har man även publicerat en artikel om hur ATIs grafkkretsar arbetar med bland annat Folding@Home.