Vi har nyligen rapporterat om Cure@PS3 som var ett projekt för att optimera Folding@Home för Sonys kraftfulla spelkonsol PlayStation 3. Spelkonsolen har hårdvara, läs Cell, som lämpar sig ypperligt för den arbetsbörda som folding innebär och nu har FAH (Folding@Home) gruppen på Stanford även gett mer information om det arbete man lägger på att få ATIs grafikkortskretsar att hantera folding. Ända sedan ATI lanserade R520 har man slagit sig på bröstet för arkitekturens möjligheter att användas till annat än bara 3D-rendering. Stanford universitetet har länge jobbat med ATIs kretsar för att få dem att fungera på bästa sätt med FAH och nu har man uppdaterat informationen om sitt projekt.
Man påstår att även ATIs GPU-er ska kunna ge prestanda på upp till 100 gigaflop, precis som Sony PS3. Detta skulle ge helt nya möjligheter för datorer att arbeta med FAH och enligt Stanford ska man bara vara 4-5 veckor från den första öppna betaversionen för ATIs grafikkretsar. I sina officiella FAQs skriver Stanford universitetet att man koncentrerar sig på ATIs GPUer eftersom de visat sig betydligt effektivare inom FAH exekvering. Det har tydligen skett stora förbättringar även mellan R520 och R580 arkitekturen vilket antyder att antalet shader processorer spelar en stor roll.
“Our GPU cluster has 25 1900XT’s and 25 1900 XTX’s. We find a considerable performance increase of 1900XT’s even over 1800XT’s, due to the architectural differences between the R580 and R520 GPU’s. Our code will run on R520’s, but considerably more slowly than R580. We’re very much looking forward to trying out R600’s.”
Folding@Home ser med andra ord ut att gå mot nya tider där processorernas roll får mindre betydelse.