NVIDIA gjorde ett stort nummer av sitt stöd för fysikeffektstekniken Havok FX för några dagar sedan. Man gick ut med ett pressmeddelande som berättade att man med två grafikkort i SLI kunde dedikera ett av grafikkorten enbart till fysikhantering, ett alternativ till AGIEAs dedikerade fysikprocessorkort, PhysX. Fysikhanteringstekniken man använder sig av går under namnet Havok FX och som vi nämnde i vår nyhet om NVIDIAs pressmeddelande ska tekniken endast kräva Shader Model 3.0-kompabilitet för att fungera. Därför är det inte direkt någon överraskning att ATI som tidigare diskuterat hur grafikkorten själva skulle hantera fysikeffekter nu gett sig in i leken. Man har nämligen meddelat att även deras senaste Radeon-grafikkort (Shader Model 3.0 kapabla) minsann stödjer Havok FX och enligt ATI även med bättre prestanda än NVIDIA.
På PC Perspective har man publicerat en artikel som talar om ATIs syn och satsning på GPU-accelererade fysikeffekter. Artikeln är baserad mestadels på material och vissa tester direkt från ATI så man ska nog ta, i alla fall prestandatesterna, med en nypa salt. Men det är trots allt en mycket intressant artikel om ett ämne som exploderat bara på några dagar.
Man förklarar även hur ATI påstår att deas RD580-krets är effektivare än NVIDIA G71 för att hantera fysikeffekter. En annan mycket intressant del är att om man kör med två grafikkort där det ena fokuserar endast på fysikhantering krävs det inte att korten arbetar i Crossfire-läge, vilket i princip kan göra äldre kort till PhysX-substitut.
“What is most impressive to me is that ATI has assured me that these two cards do not have to run in CrossFire mode, and thus they do not have to be the same GPU. If you have an X1900 XTX now, and in about eight months you buy a new ATI 2800 XTX, you can save your X1900 XTX for physics calculations. As of now, NVIDIA has said they do not support this feature but see the value in doing so.”
Fysikhantering verkar onekligen vara nästa fluga på marknaden och frågan är om det blir mer än så, det finns potential till att öppna nya möjligheter för spelutvecklare och upplevelser för oss konsumenter så vi kan garantera att vi kommer fortsätta täcka detta ämne.