ATI talar ut om Xbox 360 och dess grafikkrets

0

Small preview image

ATI är som bekant en av Microsofts huvudpartners under utvecklingen av Xbox 360, av det enkla skäl att ATI står för grafikkretsen i konsolen. Som vi rapporterat vid flera tillfällen handlar det om en helt unik krets som inte är lik något det ATI utvecklat för PCn. I en intervju med Bit-tech.net har Richard Huddy från ATI svarat på en hel del frågor kring just Xbox 360 och dess ATI-utvecklade grafikkrets som fått kodnamnet Xenos. Han trycker hårt på ATIs “unified shader” arkitektur som enligt Richard själv kommer göra Xbox 360 till en kraftfullare konsol än Sonys motsvarighet, PlayStation 3.



Han säger att det är den grafiska kraften som behövs och en unified shader arkitektur som fördelar arbetskapaciteten optimalt i alla lägen är rätt val för en konsol. Något NVIDIA inte vill hålla med om och deras RSX-krets använder sig av separata pixel och vertex shaders. Samtidigt påstår han att Sonys Cell-processor helt enkelt har mycket kraft som inte kommer att utnyttjas av spel och applikationsutvecklare.


“The PS3 does appear to have a huge amount of CPU power with the seven Cell cores. The problem they have is that CPU power isn’t really what developer’s need – the bottleneck is really the graphics. Everybody is going multi-threaded and multi-core – the Xbox 360 has three PowerPC cores, AMD and Intel both have dual-core chips, so everyone is having to learn how to write this stuff. But writing multi-threaded apps for two or three cores is difficult. Doing it for seven separate cores, when the main core has a slightly different feature-set from the other six, is very, very difficult.”


Intressant läsning för den som vill veta mer om ATIs Xenos-krets som är en hörnsten i Microsofts nästa generations spelkonsol.


:: Läs hela intervjun på Bit-tech.net

Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
äldsta
senaste flest röster
Inline Feedbacks
View all comments