Sedan speltiteln Atomic Heart först avtäcktes år 2018 har både utvecklarna och Nvidia använt titeln för att bygga hype för raytracing-tekniker. Idag lanseras spelet men några sådana tekniker kommer inte närvara.
Den som sitter och väntar på speltiteln Atomic Heart som lanseras idag och förväntar sig en uppsjö av RTX-tekniker inbakade i spelet kommer få justera sina förväntningar. Spelet som har dykt upp så fort Nvidia vill bygga hype inför nya RTX-tekniker har nu bekräftats sakna alla former av raytracing och RTX vid lansering.
Sedan tidigare har det bekräftats att spelets konsolversioner inte kommer ha raytracing tillgänglig vid lansering. När hemsidan Wccftech fick tag på en kopia av spelet för att kunna skriva en recension märkte man att det inte fanns några inställningar för RTX-tekniker och raytracing även på PC. Svaret från utvecklarna när hemsidan frågade vart allt ögongodis som varit en stor del av spelets marknadsföring tagit vägen känns inte heller så värst betryggande. Utvecklarna förklarade att Atomic Heart inte kommer att ha raytracing just nu och att man efter lanseringen kommer ”se över behovet hos sina spelare”.
Utvecklaren Mundfish har tidigare har en RTX teknikdemo för Atomic Heart tillgänglig för nedladdning. Länken som tagit nyfikna till denna demo fungerar dock inte längre.
Spelet skulle till en början inkludera strålspårade skuggor, reflektioner och omgivande inneslutning. Vid ett senare tillfälle bekräftade utvecklarna hur man även använde sig av RTX Global Illumination i vissa delar av spelet. Atomic Heart skulle även uppdateras med RTX Direct Illumination vid ett senare tillfälle efter lansering.
Exakt när dessa tekniker implementeras i spelet återstår att se. Utvecklarnas svar på varför de inte finns i spelet vid lansering får det även att kännas som att kanske inte alla tekniker faktiskt kommer implementeras. Detta är dock något tiden får utvisa men just nu är RTX-framtiden för Atomic Heart i något av ett limbostadie.