Det mest välkända exempelet på virtuell verklighet, eller VR, är Oculus Rift som bör hitta ut på marknaden nästa år. Men konkurrensen har börjat mobilisera, och en intressant utmanare kan bli Avegant Glyph, som bygger in VR direkt i ett par portabla hörlurar.
Oculus Rift är många saker, men portabel är inte direkt en av dem. Det är i sin nuvarande form främst tänkt att användas exempelvis i vardagsrummet, anslutas till en PC och ge en helt inneslutande 3D-upplevelse. Däremot är det inget man kanske tar med sig på tåget, till väntrummet eller på flyget.
Det färska företaget Avegant har istället arbetat på en VR-teknik som kanske inte direkt är tänkt att ersätta Oculus Rift, utan snarare ge ett mer portabelt komplement. Produkten kallas Glyph, och kan till vardags användas som ett par vanliga, om än något stora, hörlurar. Inbyggt i huvudstödet på hörlurarna sitter dock ett par VR-glasögon, som vid behov kan fällas ner framför ögonen.
Förutom sin portabilitet så vill Avegant låta Glyph sticka ut ur mängden med en speciell sorts skärmteknik, tänkt att vara mer sparsam mot ögonen än vanlig LCD, OLED eller liknande tekniker. Istället för att endast montera in pixlar som lyser direkt mot ögonen eller genom en lins, så använder sig Glyph av cirka två miljoner mikrospeglar.
Resultatet ska vara att ljus reflekteras mot speglarna för att skicka ljusstrålar till ögonen som emulerar vanligt ljus som vi tar in från vår omgivning. Istället för att titta på pixlar som radats upp gör att ge en transformerad 2D-bild av ett objekt så ska ljuset från Glyph vara precis som om objektet faktiskt fanns där – en display som använder sig av spegelillusioner. Konceptet i sig är inte nytt, men Glyph kan bli första gången den används i en konsumentprodukt i den här prisklassen. De har tidigare visat samma teknik i ett par fristående prototypglasögon.
Efter att glasögonen kalibrerats ska de fungera med både nytt och gammalt material, både spel och film kan visas i 3D mycket snarlikt hur det visas i en Oculus Rift. Skillnaden är att bilden inte blir helt omslutande, utan snarare mer likt ett fönster in i spelet eller filmen. Du kan fortfarande titta ner på ditt tangentbord, till exempel.
The Verge har en video som demonstrerar användningen av Avegant Glyph
Ett tänkbart användningsområde utöver spel och film vore till exempel virtuella datorskärmar. Istället för att köpa flera skärmar och sätta upp på skrivbordet så kan Glyph emulera flera skärmar, och ju högre upplösning Glyph har, desto mer högupplösta skärmar kan emuleras. Samma funktion skulle kunna uppnås hos exempelvis Oculus Rift, men då helt omslutande och utan möjligheten att se ner på skrivbordet vid behov. Åtminstone i dess nuvarande form.
I övrigt utlovas det att hörlurarna, som trots allt är basprodukten, ska vara i toppklass och vara det primära användningsområdet. Vad vi då får fråga oss är hur bra ett par hörlurar behöver vara för att bli det primära användningsområdet hos ett VR-headset av den här typen och i den här prisklassen.
Avegant kommer starta en Kickstarterkampanj den 22 januari nästa år för att samla ihop pengar till en storskalig lansering och som ett system för att ta emot förhandsbokningar. En ordentlig utrullning av produkten bör ske senare under 2014, och just nu tycks riktpriset bli 499 dollar.