Batman: Arkham Asylum är åtminstone till hypen en av de mest spännande speltitlarna för i år och som ett spel utvecklat under NVIDIAs The Way it’s Meant to be Played program har spelet använts flitigt i PR-jippon av grafikkortstillverkaren. Särskilt har man visat upp de avancerade fysikeffekter som implementerats i spelet med hjälp av NVIDIAs PhysX-teknik. Men det har nu kommit fram information som avslöjar att NVIDIA inte bara gjort egna optimeringar i spelet, man har gått så långt att man plockat bort viss funktionalitet för dem som använder sig av AMD-baserade Radeon-grafikkort.
Av någon anledning inaktiverar spelets grafikmotor sina
kantutjämningsinställningar när man känner av att ett Radeon-baserat grafikkort
är installerat. Även om man som användare kan slå igång kantutjämning i själva
grafikkortsdrivrutinen bidrar detta till betydligt sämre prestanda.
Rent hårdvarumässigt finns det inga problem med att använda grafikmotorns
egen teknik för kantutjämning, vilket AMD själva konstaterade när man redigerade
ett Radeon-korts enhets ID och startade spelet. Varpå
kantutjämningsinställningarna återigen fanns tillgängliga.
Att NVIDIA övertalar spelutvecklare att använda så låga metoder för att
underminera konkurrenterna är verkligen beklagligt. Men tyvärr inte helt oväntat
efter att man ganska nyligen lade in en spärr i sina Forceware-drivrutiner för
att inaktivera PhysX-stöd när ett Radeon-grafikkort var
installerat. För dem som använt ett Radeon-kort för 3D-grafiken och ett separat
NVIDIA-kort enbart för PhysX.
Källa: TechPowerUp